دسته
منابع مرتبط با بهداشت عمومی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 8020
تعداد نوشته ها : 321
تعداد نظرات : 4
Rss
طراح قالب
بهنام حاتمي

سْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام

صبح بسیار زیبای روز یکشنبه، بیست و هفتم فروردین ماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: ( مومنین کسانی هستند که در نمازشان خاشع و از بیهودگی گریزانند )

سوره مومنون، آیات 1 تا 3

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿٢﴾ وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿٣

1 ـ رستگاری از آن افراد باایمان است!.

2 ـ آن هایی که به هنگام نماز، خود را همچون قطره ای می پندارند که به اقیانوس بی کرانی پیوسته و این عبادت مهم را همچون ارتباط دوجانبه ای می انگارند که در یک طرف آن حاصل اوج تکامل خلقت و گل درخت حیات، یعنی انسان و  در سوی دیگر آن، خالق هستی و معبود عالِمِ قادر، قرار گرفته و کلمات و جملاتی رد و بدل می شود که هر دو از آن سو آمده است! به گونه ای که اگر از این سو بنام او و بخشندگی و مهربانیش شروع می‌گردد و به حمد و توحید و تسبیح او پرداخته می‌شود دقیقا انعکاس همان کلمات و جملاتی است که از آن سو آمده است و لذا این فریضه را با حضور قلب و تمرکز فکری کامل و فروتنی لازم به جا می آورند؟ و

3 ـ آن‌هایی که لحظه به لحظه حیات خود را موهبت ویژه الهی می دانند و از آنجا که خلقت خود را بیهوده نمی پندارند، بلکه هدفدار و پویا می بینند و می خواهند و از تمامی ثانیه های زندگی خود بهره مثبت می برند، از  پندار، گفتار و کردار بیهوده و بی فایده، می‌پرهیزند و فکر و ذکر و عمل خود را بیهوده اشغال نمی کنند و به بطالت، نمی‌گذرانند.

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* خداوندا! از این که چنین عبادت سازنده ای را برای ما مقدّر فرموده ای از تو سپاسگزاریم.

* بارالها! توفیق درک فلسفه نماز و خشوعی را که در این آیات، بر آن تاکید کرده ای نیز مرحمت فرما تا آن رستگاری ای را که مقرّر فرموده ای نصیبمان گردد و با زیربنای خدایی و فکر و ذکر و عمل معنوی و  انگیزه ای قوی در راستای اصلاح خود و جامعه توحیدیمان قدم برداریم و بر کمیّت و کیفیت و پویایی فعالیت‌های عام المنفعه مان بیفزاییم.

* آفریدگارا! توفیق صیرورت الی الله را مرحمت فرما تا همواره با تکیه بر قدرت، عظمت، عدالت و مهرورزی خودت به خودسازی، جامعه سازی و تقویت جامعه توحیدی  بپردازیم

* خدایا چنان کن سرانجام کار       تو خوشنود باشی و ما رستگار   (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام

صبح بسیار زیبای روز شنبه بیست و ششم فروردین ماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (مومن واقعی کسی است که رضایت خلق، را زمانی مشروع بداند که با جلب رضایت خالق، حاصل شده باشد و از هر وسیله نامشروعی برای جلب رضایت و کسب آراء دیگران استفاده نکند)

سوره توبه، آیه 62

یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَن یُرْضُوهُ إِن کَانُوا مُؤْمِنِینَ ﴿٦٢

* در سبک زندگی دینی، در هر شرایطی که به سر می‌بریم باید عالَم را محضر خدا و خود را در پیشگاه کبریایی او احساس کنیم و لذا تمامی اندیشه ها، گفتارها و رفتارهایمان به گونه ای عاقلانه، عادلانه، مودبانه و سنجیده و با چنان کمیّت و کیفیّتی باشد که از صافی رضایت حقتعالی، عبور کند و پس از تحقق این شرط واجب، در تعاملات اجتماعی، موجبات رضایت سایرین را فراهم نماید و به عبارت دیگر اگر در روابط فردی یا اجتماعیمان از هر وسیله نامشروعی به منظور معرفی خود، استفاده کنیم و یا در تبلیغات انتخاباتی، از حمایت مالی و اجتماعی کسانی که قصد سوء استفاده سیاسی و اقتصادی از بیت المال را دارند، بهرمند گردیم و به دلیلی ناموجه بودن و نامشروع بودن این ارتباط، موجبات نارضایتی خالق منان را فراهم کرده باشیم چنین رفتاری از درجه اعتبار الهی، ساقط بوده و مورد مذمّت خداوند متعال قرار گرفته است به طوری که در این آیه شریفه صراحتا فرموده است: بعضی از افراد، به نیّت اغفال و به منظور جلب رضایت شما مومنین، دست به هر کاری می‌زنند و حتی در صورت لزوم، از اعتقادات مذهبی شما نیز سوء استفاده کرده و به خدا سوگند یاد می کنند و بدینوسیله موجبات رنجش رسول الله (ص) و عدم رضایت پروردگار قادر متعال را فراهم می نمایند. در حالی که اگر مومن واقعی باشند در سبک زندگی دینیِ خود، باید رضایت شما را در رضایت خدا و پیامبر او جستجو کنند.

با عنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* پروردگارا! ای قادر متعال و ای خالق مهربان؛ ما را از ارتکاب ظاهرسازی، دورویی و نفاق، در امان خودت نگهدار و توفیق درک پیام بسیار مهم این آیه شریفه که «مومن واقعی کسی است که رضایت خلق، را زمانی مشروع بداند که با جلب رضایت خالق، حاصل شده باشد» را نصیب ما بگردان تا همواره خود را در پیشگاه کبریایی خودت احساس کنیم و به صیرورت الی الله بپردازیم.

* آفریدگارا! اگر ناخواسته و ناآگاهانه با حمایت مالی فرد یا افرادی به مقام یا منصبی و یا نمایندگی ای دست یافته ایم و اکنون با زیاده خواهی و عدالت گریزی و امر به حق الناس به وسیله کسانی که به زعم خود، ما را مدیون خودشان می‌دانند مواجهیم به ما کمک کن تا به هیچ وجه تن به چنین خطای جبران ناپذیری ندهیم و چنان تقوایی مرحمت فرما تا در صورت لزوم، به فسخ چنین پیمان نامشروعی اقدام نماییم.
دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز جمعه، بیست و پنجم فروردین ماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان: 

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: ( عالم را محضر خداوند و خود را همواره در پیشگاه او بپنداریم و او را به وکالت خود برگزینیم ) 

سوره مزمل، آیات 8 تا 10 

وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا ﴿٨ رَّبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلًا ﴿٩﴾ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا یَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلًا﴿١٠ 

* خداوند یکتا! با لطف و کَرَم و بزرگواری خویش و به منظور حفظ کرامت انسان و تقویت ”استقلال رای“ در او ”وکالت“ انسان را حتی بر عهده پیامبران اولوالعزم خود هم نگذاشته و در آیات مختلف قرآن، بارها به این موضوع، پرداخته است و ”وکالت‌های انتخابی“ یا همان انتخاب نمایندگان یا وکلا و یا کارگزاران را صرفا بر عهده خود انسان گذاشته است تا با بهره گیری از علم و خِرد فردی  و جمعی به انتخاب اصلح بپردازد و تعیین سرنوشت خویش را به دست شایسته ترین افراد بسپارد!. به دست کسانی که وکالت را از عدالت خواهی، عدالت گستری و مهرورزی ذات اقدس الهی آموخته و فعالیت‌های خود را به یک منطقه یا ایدئولوژی و یا قومیت و مرام خاصی محدود ننمایند و لذا این واقعیت‌ها را در قالب آیات زیر، با وضوح هرچه تمام‌تر، بیان نموده است:

* دایما در اندیشه، گفتار و رفتار خود به یاد خدا باشید و به گونه ای محو رهنمودها، صفات نیک و قدرت لایزال او شوید که گویی تمامی قدرت‌های دیگر را نادیده گرفته به کلی نسبت به آنها بی علاقه شده اید!

* همان خدایی که در قالب هیچ حزبی و در انحصار هیچ گروهی و در افزون طلبی‌های هیچ جناحی نمی‌گنجد و متعلق به محدوده جغرافیایی خاصی نمی‌باشد! بلکه انوار کبریایی او از شرق تا غرب  عالم را نورانی کرده و در همه جا فروزان و روشنگر است.

* ... و لذا اگر توانستید چنین خالقی را در عمق اندیشه و محتوای کلام و سایر کُنش‌های خود جا دهید و تمامی هستی را متعلق به او بدانید در این مرحله از باور و شناخت آگاهانه و پژوهشگرانه خود، هم او را به عنوان ” وکیل “ و نگهبان خویش برگزینید و اعتنایی به  ایراد و انتقاد غیرموجه و سوگرایانه مخالفین، نکنید و در چنین شرایطی اگر نتوانستند شما را تحمل کنند اصل دوری را بر دوستی با آنان ترجیح دهید و به طرز مسالمت آمیزی از آنها دوری نمایید. 

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم: 

پروردگارا! از پیشگاه کبریائیت کمک می‌خواهیم تا، زمانی که در سنگر معلمی، خدمت می‌کنیم با گردن نهادن به رهنمودهای سازنده و معنوی ذات اقدست که اوّلین معلم انسان هستی به دانشجویانمان راه و رسم مهرورزی، عدالتخواهی، عدالت محوری و صداقت و تقوی را بیاموزیم و هرگز زحمات معلمین، دبیران و اساتید عالیقدرمان را فراموش نکنیم و همواره علم و دانش و تجربیات خودمان را به منزله شاخه ای از درخت مقدس و مبارک علم آنان بدانیم و با همان صداقتی که به ما آموختند به نسل های بعد از خودمان، بیاموزیم و امانتی را که نزد ما به ودیعت گذاشته اند به نحو کامل تری در اختیار دانشجویانمان قرار دهیم  (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 با عرض سلام

 صبح بسیار زیبای روز پنج شنبه، بیست و چهارم فروردین ماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

 آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

 بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: ( خودداری از خیانت در امانات و آگاهی از این که عواطف بیش از حدّ و مال اندوزی بی رویة و غلبه آن بر منطق دین باوری، فتنه انگیز خواهد بود )

 سوره انفال، آیات 27 تا 29

 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِکُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٢٧ وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ﴿٢٨﴾ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿٢٩

* در دین باوری توحیدی، کلّ موجودیت انسان و ازجمله؛ تامین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی او جزو موهبت‌های الهی است که یا در وجود انسان، مقدّر فرموده و یا از طریق پیامبران، به او ابلاغ کرده است و لذا همه هستی مادّی و معنوی او به منزله امانتی  است که مستقیما از طریق خالق منان و یا به واسطه پیامبران و کتب آنان نزد او به ودیعه سپرده شده است و شکی نیست که در خصوص مسئولیت در قبال همسر، فرزند و حتی والدین و نزدیکان انسان و اموال و رازهای دیگران نیز همین حکم، جاری می‌باشد و در دیدگاه توحیدی، استفاده نادرست، از هریک از این مواهب، ”خیانت در امانت“ به  حساب آمده است!. از طرفی همان اموال و اولادی که امانت نامیده شده است وقتی تحت تاثیر عواطف بیش از حدّ و افزون خواهی بی رویة بر منطق دین باوری، غلبه کند، فتنه  انگیز، اعلام شده است و حال آن که تقوی انسان را به سوی تشخیص حق و باطل، رهنمون می‌گردد و موجبات بخشش و مهرورزی آفریدگار توانا را فراهم می‌نماید و در همین خصوص است که خداوند منان خطاب به افراد با ایمان می‌فرماید:

به عنوان یک اصل بدیهی و کاملا روشن و بی شبهه نباید به هیچ بهانه ای به امانات خدا و پیامبر و نیز امانت‌هایی که نزد یکدیگر دارید خیانت کنید و لازم است از آنچه که به شما تعلق دارد به درستی استفاده نموده و در حفاظت از آن نیز کوشا باشید ولی این را نیز بدانید که اگر دلبستگی و وابستگی شما به اموال و فرزندانتان که امانت الهی به حساب می آیند به قدری باشد که شما را از جاده عدالت محوری و دین باوری، دور نماید، فتنه به حساب خواهد آمد و در حقیقت اجر عظیم نزد خدائیست که همه خوبیها متعلق به اوست.

... و اگر نگران این هستید که مبادا نتوانید بین احساس وظیفه در قبال امانت‌داری و عواطف و احساسات و ثروت اندوزی افراطی، افتراق قائل شوید، این را بدانید که اگر اهل ایمان و پرهیزگار باشید توان چنین تشخیص و افتراقی را کسب خواهید کرد و در سایه فضل و رحمت خداوندی، موجبات بخشش و مهرورزی آفریدگار مهربان را نیز فراهم خواهید نمود.

 با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

 خداوندا! از پیشگاه کبریائیت درخواست می‌کنیم در سایه تاثیرگذاری آموزه های معنوی و ممارست در آن، چنان بصیرتی مرحمت فرمایی که همواره در خصوص امانت داری، به معنای وسیع آن احساس وظیفه کنیم و با رعایت تقوای هرچه تمامتر، جزو عاملین به آن باشیم.

* پروردگارا! از پیشگاه کبریائیت درخواست می‌کنیم در تمامی منتخبین ما اعم از مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلسین نیز چنین بصیرتی را تقویت فرمایی تا آراء مردم را مهمترین امانت آنان به حساب آورند و در حفظ و به ثمر رساندن آن تمامی تخصص، تعهد، تبحُّر و تقوای خویش را در طبق اخلاص گذاشته و خود را همواره در محضر مبارک خودت احساس نموده و با احتراز کامل از هرگونه سوگرایی، دوست بازی و فامیل گزینی و جناح گرایی‌های مخرّب، خود را نماینده تمامی ملّت بدانند و ضمن شایسته گزینی سازنده، در پیشگاه عدل خودت، انجام وظیفه نمایند. بارالها در انجام چنین وظیفه خطیری آنان را یاری فرما (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام.

صبح بسیار زیبای روز چهارشنبه، بیست و سوّم فروردین ماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

 آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (خودداری از طرح دوستی یا پذیرش مدیریت و سروری افراد بی ایمان، مگر در شرایط اضطرار و تاکید بر این که ”شُدن انسان“ همواره سیر صعودی داشته و به سوی خدایی شدن است )

سوره آل عمران، آیه شریفه 28

لَّا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَن یَفْعَلْ ذَٰلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ ﴿٢٨

در سبک زندگی اسلامی، مومنین نباید با افراد بی ایمان، طرح دوستی بریزند و آنان را به عنوان مسئول مافوق، حامی و یار و یاور خود برگزینند و کسی که چنین کند مثل این است که ارتباط خود را با خداوند قادر متعال، گسسته است و لذا حمایت خداوند را از دست خواهد داد. البته در شرایط اضطرار که غیرمومنین، به گونه ای بر اوضاع، مسلط شده اند و چاره ای جز مدارای با آنان وجود ندارد، مومنین می توانند به طور موقت و گذرا، ”حفظ ظاهر“ کنند و در غیر این صورت، عدول از این رهنمود الهی و نوعی شرک به حساب می آید و خشم آفریدگار توانا را بر می انگیزد. خشمی که باید از آن بپرهیزید و اجتناب کنید. این را نیز بدانید که؛ صیرورت شما یعنی تکامل روحی، فکری و معنوی انسان ها راه بی انتهایی است که به سوی خدایی شدن آنان به پیش می‌رود.

با عنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

پروردگارا! به ما توفیق آشنایی هرچه بیشتر با شیوه های زندگی قرآنی را به گونه ای مرحمت فرما و بیاموز که؛ مطالعه و پژوهش عمیق در این آموزه ها تا عمق وجودمان اثر گذاشته و موجب چنان تغییر رفتاری بشود که ما نیز همچون سایر مومنین، در «مصیر» خودت قرار گیریم.

* آفریدگارا! قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شهدایمان فریاد می زدند «جمهوری اسلامی، آری حکومت خودکامان، هرگز   به سلطه جویان شرق و غرب، فروش خاک ایران، هرگز» و امام راحلمان نیز فریاد  می‌زد که «نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد» و خودت نیز در این آیه شریفه به وضوح فرموده ای فقط ولایت، سروری و وکالت مومنین، را پذیرا باشیم و لذا از پیشگاه کبریائیت در خواست می‌کنیم به منتخبین و مسئولین برگزیده ما چنان ایمانی مرحمت فرمایی که ولایت آنها را با خاطری آسوده پذیرا باشیم و با حمایت از آنها مرتکب شرک و برانگیختن خشم الهی نگردیم.

بارالها! بیش از پیش کمکمان کن تا در انتخاباتی که در پیش رو داریم گزینش ما براساس مفاد این آیه شریفه باشد (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام و تبریک سالروز میلاد با سعادت اولین اختر تابناک امامت و ولایت و پدر امّت، امام علی (ع)

صبح بسیار زیبای روز سه شنبه، بیست و دوّم فروردین ماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (خودداری از طرح دوستی یا پذیرشِ مدیریت و سروری افراد بی ایمان، مگر در شرایط اضطرار و تاکید بر این که ”شدن انسان“ همواره سیر صعودی داشته و به سوی خدایی شدن است )

سوره آل عمران، آیه شریفه 28

لَّا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَن یَفْعَلْ ذَٰلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ ﴿٢٨

بعضی از معانی واژه « ولی »: فردی که از جانب کسی در کاری تولیت (نمایندگی) دارد، متصرّف در امور کسی، حافظ و نگهبان، دوست،  سرور، زعیم، بزرگتر

* مومنین نباید در سبک زندگی اسلامی خود، با افراد بی ایمان، طرح دوستی بریزند و آنان را به عنوان مسئول مافوق، حامی و یار و یاور خود برگزینند و کسی که چنین کند مثل این است که ارتباط خود را با خداوند قادر متعال، گسسته است و لذا حمایت خداوند را از دست خواهد داد.  البته در شرایط اضطرار که کافران به گونه ای بر اوضاع، مسلط شده اند که چاره ای جز مدارای با آنان وجود ندارد، مومنین می توانند به طور موقت و گذرا، ” حفظ ظاهر “ کنند و در غیر این صورت، عدول از این رهنمود الهی و نوعی شرک به حساب می آید و خشم آفریدگار توانا را بر می انگیزد. خشمی که باید از آن بپرهیزید و اجتناب کنید. این را نیز بدانید که؛ صیرورت شما یعنی تکامل روحی، فکری و معنوی انسان ها راه بی انتهایی است که به سوی خدایی شدن آنان به پیش می‌رود و انسان‌هایی که در مسیر توحید و عدالت، قرار دارند مبادا شان  و منزلت والای خود را نادیده بگیرند.

با عنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

 * پروردگارا! از پیشگاه کبریائیت درخواست می‌کنیم؛ به ما توفیق آشنایی هرچه بیشتر با شیوه های زندگی قرآنی را به گونه ای مرحمت فرموده و بیاموزی که؛ تا عمق وجودمان اثر گذاشته و موجب چنان تغییر رفتاری بشود که  ما نیز همچون سایر مومنین، در « مصیر » خودت قرار گیریم.

* آفریدگارا! به ما کمک کن تا آنگونه که در این آیه و بسیاری از آیات شریفه قرآن، تاکید فرموده ای؛ در انتخاب و گزینش کسانی که آنان را ”ولی“ نامیده ای و ازجمله در انتخاب سرنوشت ساز ریاست جمهوری ای که در پیش رو داریم، فرد شایسته، راستگو و درست کرداری   را برگزینیم که با توکل به ذات اقدس خودت،‌ هدفی جز خدمت و گسترش عدالت، نداشته باشد.

* بارالها! از آن‌جا که روز میلاد پربرکت امام علی (ع) مظهر عدالت و عدالت گستر و مهرپرور را روز پدر، نامیده ایم  و سیره او و آموزه های انسانساز وی را ادامه همان احکام و آموزه های الهی و سیره نبوی می‌دانیم، این توفیق را به ما مرحمت فرما تا با پا گذاشتن در جای پاهای آن حضرت، همه روزهایمان، روز پدر باشد (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام

صبح بسیار زیبای روز دوشنبه، بیست و یکم فروردین ماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (برگزیدن مومنین به منظور دوست، مقام مافوق، مدیر، مسئول، سرور، وکیل ... و نماینده)

سوره نساء، آیه 139

بعضی از معانی واژه «ولی»: آن که از جانب کسی در کاری تولیت دارد (نماینده تام الاختیار)، متصرف در امور کسی، حافظ و نگهبان،  دوست ...

بدون شک، این مقام‌ها، جایگاه ها، موقعیت ها و رده های مسئولیت شغلی نیستند که موجبات عزّت و رفعت انسان ها را فراهم می کنند بلکه انسان های عزتمند، شریف و متعهد هستند که موجب عزّت و رفعت هر مقام، موقعیت و مسئولیتی که بر عهده بگیرند، خواهند شد! چرا که این افراد به واسطه ایمان و عمل صالحی که در سبک زندگی معنویشان وجود دارد، در واقع به قدرت لایزال الهی متّکی هستند. همان قادر متعالی که عزتمندترین، قدرتمندترین و مهربان ترین مهربانان است و بدون شک، ارتباط دوستی و مدیریتی (ولی، والی، اولیاء ...) سایر انسان‌ها با اینگونه افراد، زمینه را برای پویایی، پیشرفت و ارتقاء همراه با معنویت فرد و جامعه و صیرورت الی الله فراهم می نماید.

الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا ﴿١٣٩

بنابراین آنان که افراد بی ایمان را که فاقد این ویژگی‌ها، ارتباطات و تکیه گاه ها هستند به  عنوان مقامی مافوق بر می‌گزینند آیا تصور می‌کنند وقتی چنین افرادی به چنان مقام‌هایی دست یابند افرادی عزتمند و عزتبخش و شرافتمند و شرافتبخش خواهند شد و موجبات عزت و رفعت انتخاب کنندگان خود را فراهم خواهند کرد؟ ولی از آن جا که تمامی عزّت به ذات اقدس الهی تعلق دارد، اینان به خاطر فقدان صبغه الهی و عدم اتصال به ذات اقدس خداوندی، چگونه می‌توانند رابط منتخبین خود و عزت و قدرت لایزال الهی باشند؟! و جامعه را به سمت پویایی و پیشرفت به پیش ببرند؟. پس منتخبین ما به عنوان دوست، همراه، همکار، مسئول، مدیر انتخابی ... و نماینده (ولی، رئیس جمهور،‌ رهبر ...) باید افراد مومنی باشند که فلسفه دین باوری را به گونه ای درک کرده باشند که همواره خود را در محضر خداوند، احساس کنند و جز عمل صالح، کنش و واکنش دیگری از آنان سر نزند.

باعنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* خداوندا! لیاقت عزتمندی در پیشگاه کبریائیت را به ما مرحمت فرما و چنان بصیرتی عنایت کن تا بتوانیم توانمندی‌ها و شایستگی‌های مومنین عزتمند را تشخیص دهیم و در اجرای مفاد این آیه  شریفه، در روابط اجتماعی و امور سیاسی و اجرایی و بویژه در انتخابات مختلفی که در پیش رو داریم، آنان را برگزینیم.

* آفریدگارا! از این که گاهی پذیرش مدیریت‌های تحمیلی را بر خلاف مفاد آیه فوق، به حساب ”تقیّه“ می‌گذاریم و سکوت اختیار می‌کنیم مارا ببخش (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
X