دسته
منابع مرتبط با بهداشت عمومی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 8007
تعداد نوشته ها : 321
تعداد نظرات : 4
Rss
طراح قالب
بهنام حاتمي
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام.

صبح بسیار زیبای روز دوشنبه، بیستم شهریورماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (مومن واقعی کسی است که رضایت خلق، را زمانی مشروع بداند که با جلب رضایت خالق، حاصل شده باشد و از هر وسیله نامشروعی برای جلب رضایت و کسب آراء دیگران استفاده نکند)

سوره توبه، آیه 62

یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَن یُرْضُوهُ إِن کَانُوا مُؤْمِنِینَ ﴿٦٢

* در سبک زندگی عقیدتی، در هر شرایطی که به سر می‌بریم باید عالَم را محضر خدا و خود را در پیشگاه کبریایی او احساس کنیم و لذا تمامی اندیشه ها، گفتارها و رفتارهایمان به گونه ای عاقلانه، عادلانه، مودبانه و سنجیده و با چنان کمیّت و کیفیّتی باشد که از صافی رضایت حقتعالی، عبور کند و پس از تحقق این شرط واجب، در تعاملات اجتماعی، موجبات رضایت سایرین را فراهم نماید و به عبارت دیگر اگر در روابط فردی یا اجتماعیمان از هر وسیله نامشروعی به منظور معرفی خود، استفاده کنیم و یا در تبلیغات انتخاباتی، از حمایت مالی و اجتماعی کسانی که قصد سوء استفاده سیاسی و اقتصادی از بیت المال را دارند، بهرمند گردیم و به دلیلی ناموجه بودن و نامشروع بودن این ارتباط، موجبات نارضایتی خالق منان را فراهم کرده باشیم چنین رفتاری از درجه اعتبار الهی، ساقط بوده و مورد مذمّت خداوند متعال قرار گرفته است به طوری که در این آیه شریفه صراحتا فرموده است: بعضی از افراد، به نیّت اغفال و به منظور جلب رضایت شما مومنین، دست به هر کاری می‌زنند و حتی در صورت لزوم، به خدا نیز سوگند یاد می کنند و بدینوسیله موجبات رنجش رسول الله (ص) و عدم رضایت پروردگار قادر متعال را فراهم می نمایند. در حالی که اگر مومن واقعی باشند در سبک زندگی دینیِ خود، باید رضایت شما را در رضایت خدا و پیامبر او جستجو کنند.

با عنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* پروردگارا! ای قادر متعال و ای خالق مهربان؛ ما را از ارتکاب ظاهرسازی، دورویی و نفاق، در امان خودت نگهدار و توفیق درک پیام بسیار مهم این آیه شریفه که «مومن واقعی کسی است که رضایت خلق، را زمانی مشروع بداند که با جلب رضایت خالق، حاصل شده باشد» را نصیب ما بگردان تا همواره خود را در پیشگاه کبریایی خودت احساس کنیم و به صیرورت الی الله بپردازیم.

* آفریدگارا! اگر ناخواسته و ناآگاهانه با حمایت مالی فرد یا افرادی به مقام یا منصبی و یا نمایندگی ای دست یافته ایم و اکنون با زیاده خواهی و عدالت گریزی و امر به حق الناس به وسیله کسانی که به زعم خود، ما را مدیون خودشان می‌دانند مواجهیم به ما کمک کن تا به هیچ وجه تن به چنین خطای جبران ناپذیری ندهیم و چنان تقوایی مرحمت فرما تا در صورت لزوم، به فسخ چنین پیمان نامشروعی اقدام نماییم (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام.

صبح بسیار زیبای روز یکشنبه، نوزدهم شهریورماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: ( عالم را محضر خداوند و خود را همواره در پیشگاه او بپنداریم و او را به وکالت خود برگزینیم )

سوره مزمل، آیات 8 تا 10

وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا ﴿٨ رَّبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلًا ﴿٩﴾ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا یَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلًا﴿١٠

* خداوند یکتا! با لطف و کَرَم و بزرگواری خویش و به منظور حفظ کرامت انسان و تقویت ”استقلال رای“ در او ”وکالت“ انسان را حتی بر عهده پیامبران اولوالعزم خود هم نگذاشته و در آیات مختلف قرآن، بارها به این موضوع، پرداخته است و ”وکالت‌های انتخابی“ یا همان انتخاب نمایندگان یا وکلا و یا کارگزاران را صرفا بر عهده خود انسان گذاشته است تا با بهره گیری از علم و خِرد فردی و جمعی به انتخاب اصلح بپردازد و تعیین سرنوشت خویش را به دست شایسته ترین افراد بسپارد!. به دست کسانی که وکالت را از عدالت خواهی، عدالت گستری و مهرورزی ذات اقدس الهی آموخته و فعالیت‌های خود را به یک منطقه یا ایدئولوژی و یا قومیت و مرام خاصی محدود ننمایند و لذا این واقعیت‌ها را در قالب آیات زیر، با وضوح هرچه تمام‌تر، بیان نموده است:

* دایما در اندیشه، گفتار و رفتار خود به یاد خدا باشید و به گونه ای محو رهنمودها، صفات نیک و قدرت لایزال او شوید که گویی تمامی قدرت‌های دیگر را نادیده گرفته به کلی نسبت به آنها بی علاقه شده اید!

* همان خدایی که در قالب هیچ حزبی و در انحصار هیچ گروهی و در افزون طلبی‌های هیچ جناحی نمی‌گنجد و متعلق به محدوده جغرافیایی خاصی نمی‌باشد! بلکه انوار کبریایی او از شرق تا غرب عالم را نورانی کرده و در همه جا فروزان و روشنگر است.

... و لذا اگر توانستید چنین خالقی را در عمق اندیشه و محتوای کلام و سایر کُنش‌های خود جا دهید و تمامی هستی را متعلق به او بدانید در این مرحله از باور و شناخت آگاهانه و پژوهشگرانه خود، هم او را به عنوان ”وکیل“ و نگهبان خویش برگزینید و اعتنایی به ایراد و انتقاد غیرموجه و سوگرایانه مخالفین، نکنید و در چنین شرایطی اگر نتوانستند شما را تحمل کنند اصل دوری را بر دوستی با آنان ترجیح دهید و به طرز مسالمت آمیزی از آنها دوری نمایید.

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* پروردگارا! از پیشگاه کبریائیت کمک می‌خواهیم تا در آغاز سال تحصیلی جدید، اگر معلمیم با گردن نهادن به رهنمودهای سازنده و معنوی ذات اقدست که اوّلین معلم انسان هستی به دانشجویانمان راه و رسم مهرورزی، عدالتخواهی، عدالت محوری و صداقت و تقوی را بیاموزیم و هرگز زحمات معلمین، دبیران و اساتید عالیقدرمان را فراموش نکنیم و همواره علم و دانش و تجربیات خودمان را به منزله شاخه ای از درخت مقدس و مبارک علم آنان بدانیم و با همان صداقتی که به ما آموختند به نسل های بعد از خودمان، بیاموزیم و امانتی را که نزد ما به ودیعت گذاشته اند به نحو کامل تری در اختیار دانشجویانمان قرار دهیم (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام

صبح بسیار زیبای روز شنبه، هیجدهم شهریورماه شماها که مصادف با عید غدیر خُم، عید امامت و ولایت است به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

توقف پیامبر اعظم (ص) در غدیر خُم طبق امر الهی به منظور ابلاغ پیامی که اگر ابلاغ نمی‌شد نبوّت، ناتمام باقی می‌ماند:( امامت، به دلیل اهمیت خاصی که دارد و به واسطه سنخیت و هم آوایی آن با رسالت، هرگز انتخابی و شورایی نبوده و نیست و نوعی انتصاب الهی است، موضوع امامت و ولایت به قدری بااهمیت است که اگر مصداق آن (امام علی – ع - ) معرفی نمی‌گردید مثل این بود که کل رسالت پیامبر، انجام نشده است! )

اهمیت و شرایط امامت:

1 ـ امامت، فطری است و از استعداد مخصوص نفسانی، سرچسمه می‌گیرد:

حضرت ابراهیم (ع) پس از برگزیده شدن به پیامبری و طی مدارج کمال، به مقام امامت نیز رسید و مدارج مورد اشاره از ضمیر قاهر و انگیزه فطرت درخشان و استعداد مخصوص نفسانی او سرچشمه می‌گرفت. بنا بر این سازمان نفسانی امام باید فوق طبیعت عمومی دیگران باشد تا به این درجه، ارتقا یابد و از عُهده این عَهد چنان که باید برآید و در همه کمالات، فعلیّت یابد و پس از گذشت از این مراحل است که برای هدایت عامه مردم، امام و پیشوا می شود تا با هدایت وجودی و منطقی خاص خود تحوّلی در نوع انسان پدید آورد. امام، پس از شایستگی مورد اشاره، باید درجاتی از کمال را به اتمام برساند و این امر، در وجودش تحقق یابد و در همه کمالات انسانی به فعلیّت برسد.

2 ـ امامت، نوعی انتصاب الهی است:

آیه 25 سوره سجده، امام و امامت را چنین معرفی میکند وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّۀً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا و از بین آنها پیشوایانی را برگزیدیم تا به امر ما هدایت کنند. این آیه صراحت دارد که امامت، انتصاب الهی است و چون حس هدایت‌جویی و تقلید و پیروی از نمونه، از احساسات فطری و درونی بشری است باید خداوند برای حس پیروی و نمونه جویی هم، نمونه هایی هرچه کاملتر بیافریند تا این حس و انگیزه، مطلوب خود را بیابد و از آن پیروی کند.

3 ـ تداوم امامت

این مقام مانند نبوّت و رسالت نیست که پایان پذیرد، زیرا نبوت با ابلاغ و تشریع اصول کامل اعتقادی و تکلیفی و بازگذاردن درهای اجتهاد و آزاد کردن عقول از اوهام، ختم میشود و دیگر احتیاج به پیغمبری نیست. ولی احتیاج به نمونه کامل انسانی برای هدایت و تکمیل دیگران، همیشگی است و هر گاه احساس باین احتیاج و تقاضا در عامه مردم بیدار شد و آماده پذیرش شدند، بر مبدا فیاض است که چنین فرد کامل و رهبری را برانگیزد. آن سان که افاضه هر خیر و کمالی وابسته به درخواست و استعداد طالب است. این قانون تقاضا و افاضه، در سراسر زندگی فردی و اجتماعی و طبعی و غریزی و ارادی پیوسته مشهود است، گر چه بیشتر مردم از آن غافلند (تلخیص از تفسیر پرتوی از قرآن).

سوره مائده، آیه 67

یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ﴿٦٧

ای فرستاده خدا، وحی الهی که هم اکنون برتو نازل شده است را ابلاغ کن! و اگر چنین نکنی مثل این است که رسالت خود را در طول دوران پیامبریت به انجام نرسانده ای. نگران فضای ناامن موجود هم نباش! زیرا اهمیت پیام به قدری است که امنیت و سلامتیت را تضمین می کنیم (وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ) تا در این فضای ناامن که مسلمانان ناساخته، منافقین و کفرپیشگانِ غیرقابل هدایت و افزون خواهان و ریاست طلبانی نیز حضور دارند وحی الهی را هم اکنون به حاضرین و همراهان، ابلاغ نمایی.

... و در این جا بود که پیامبر (ص) در حالی که دست امام علی را در دست گرفته بودند فرمودند: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ‏ ، هرکس که من ولی امر، امام و رهبر او هستم علی نیز امام و رهبر اوست. عارف کامل، مولوی (ره) پیام غدیر را اینگونه به نظم در آورده است:

 زین سبب پیغمبر با اجتهاد

نام خود وانِ على مولا نهاد


گفت هرکس را منم مولا و دوست‏

ابن عمّ من على مولاى اوست

 
کیست مولا، آن که آزادت کند

بند رقّیت ز پایت بر کنَد

 راستی با توجه به توضیحات مرتبط با امام و امامت که از تفسیر پرتوی از قران، خلاصه نویسی و نقل قول شده است، چه کسی در بین انسان‌های موجود در آن جمع و کل گیتی جز امام علی (ع) می‌توانست واجد شرایط امامت و زعامت امت باشد؟ (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام

صبح بسیار زیبای روز پنج شنبه، شانزدهم شهریورماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (خودداری از طرح دوستی یا پذیرشِ مدیریت و سروری افراد بی ایمان، مگر در شرایط اضطرار و تاکید بر این که ”شدن انسان“ همواره سیر صعودی داشته و به سوی خدایی شدن به پیش می‌رود )

سوره آل عمران، آیه شریفه 28

لَّا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَن یَفْعَلْ ذَٰلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ ﴿٢٨

بعضی از معانی واژه «ولی»: فردی که از جانب کسی در کاری تولیت (نمایندگی) دارد، متصرّف در امور کسی، حافظ و نگهبان، دوست، سرور، زعیم، بزرگتر

مومنین نباید در سبک زندگی اسلامی خود، با افراد بی ایمان، طرح دوستی بریزند و آنان را به عنوان مسئول مافوق، حامی و یار و یاور خود برگزینند و کسی که چنین کند مثل این است که ارتباط خود را با خداوند قادر متعال، گسسته است و لذا حمایت خداوند را از دست خواهد داد. البته در شرایط اضطرار که کافران به گونه ای بر اوضاع، مسلط شده اند که چاره ای جز مدارای با آنان نیست، مومنین می توانند به طور موقت و گذرا، ”حفظ ظاهر“ کنند و در غیر این صورت، عدول از این رهنمود الهی و نوعی شرک به حساب می آید و خشم آفریدگار توانا را بر می انگیزد. خشمی که باید از آن بپرهیزید و اجتناب کنید. این را نیز بدانید که؛ صیرورت شما یعنی تکامل روحی، فکری و معنوی انسان ها راه بی انتهایی است که به سوی خدایی شدن آنان به پیش می‌رود و انسان‌هایی که در مسیر توحید و عدالت، قرار دارند مبادا شان  و منزلت والای خود را نادیده بگیرند.

با عنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

·        پروردگارا! از پیشگاه کبریائیت درخواست می‌کنیم؛ به ما توفیق آشنایی هرچه بیشتر با شیوه های زندگی قرآنی را به گونه ای مرحمت فرموده و بیاموزی که؛ تا عمق وجودمان اثر گذاشته و موجب چنان تغییر رفتاری بشود که ما نیز همچون سایر مومنین، در «مصیر» خودت قرار گیریم.

آفریدگارا! به ما کمک کن تا آنگونه که در این آیه و بسیاری از آیات شریفه قرآن، تاکید فرموده ای؛ در انتخاب و گزینش کسانی که آنان را ”ولی“ نامیده ای افراد شایسته، راستگو و درست کرداری  را برگزینیم که با توکل به ذات اقدس خودت،‌ هدفی جز خدمت و گسترش عدالت، نداشته باشند. (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام و تبریک به مناسبت میلاد با سعادت دهمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام هادی (ع)

صبح بسیار زیبای روز چهارشنبه، پانزدهم شهریورماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (برگزیدن مومنین به منظور دوست، مقام مافوق، سرور، وکیل ... و نماینده)

سوره نساء، آیه 139

الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا ﴿١٣٩

بعضی از معانی واژه «ولی»: آن که از جانب کسی در کاری تولیت دارد (نماینده تام الاختیار)، متصرف در امور کسی، حافظ و نگهبان، دوست ...

بدون شک، این مقام‌ها، جایگاه ها، موقعیت ها و رده های مسئولیت شغلی نیستند که موجبات عزّت و رفعت انسان ها را فراهم می کنند بلکه انسان های عزتمند، شریف و متعهد هستند که موجب عزّت و رفعت هر مقام، موقعیت و مسئولیتی که بر عهده بگیرند، خواهند شد! چرا که این افراد به واسطه ایمان و عمل صالحی که در سبک زندگی معنویشان وجود دارد، در واقع به قدرت لایزال الهی متکی هستند، همان قادر متعالی که عزتمندترین، قدرتمندترین و مهربان ترین مهربانان است و بدون شک، ارتباط دوستی و مدیریتی (ولی، والی، اولیاء ...) سایر انسان‌ها با اینگونه افراد، زمینه را برای پویایی، پیشرفت و ارتقاء همراه با معنویت فرد و جامعه و صیرورت الی الله فراهم می نماید.

بنابراین آنان که افراد بی ایمان را که فاقد این ویژگی‌ها، ارتباطات و تکیه گاه ها هستند به  عنوان مقامی مافوق بر می‌گزینند آیا تصور می‌کنند وقتی چنین افرادی به چنان مقام‌هایی دست یابند افرادی عزتمند و عزتبخش و شرافتمند و شرافتبخش خواهند شد و موجبات عزت و رفعت انتخاب کنندگان خود را فراهم خواهند کرد؟ ولی از آن جا که تمامی عزّت به ذات اقدس الهی تعلق دارد، اینان به خاطر فقدان صبغه الهی و عدم اتصال به ذات اقدس خداوندی، چگونه می‌توانند رابط منتخبین خود و عزت و قدرت لایزال الهی باشند و جامعه را به سمت پویایی و پیشرفت به پیش ببرند؟. پس منتخبین ما به عنوان دوست، همراه، همکار، مسئول، مدیر انتخابی ... و نماینده (ولی) باید افراد مومنی باشند که فلسفه دین باوری را به گونه ای درک کرده باشند که همواره خود را در محضر خداوند، احساس کنند و جز عمل صالح، کنش و واکنش دیگری از آنان سر نزند.

باعنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

خداوندا! لیاقت عزتمندی در پیشگاه کبریائیت را به ما مرحمت فرما و چنان بصیرتی عنایت کن تا بتوانیم توانمندی‌ها و شایستگی‌های مومنین عزتمند را تشخیص دهیم و در اجرای مفاد این آیه شریفه، در روابط اجتماعی و امور سیاسی و اجرائی و بویژه در انتخابات مختلف، آنان را برگزینیم.

آفریدگارا! از این که گاهی پذیرش مدیریت‌های تحمیلی را بر خلاف مفاد آیه فوق، به حساب ”تقیّه“ می‌گذاریم و سکوت اختیار می‌کنیم مارا ببخش و توفیق بازگشت و جبران مافات را مرحمت فرما (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).


دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز سه شنبه، چهاردهم شهریورماه 1396 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (مُخبِتین، کسانی هستند که با شنیدن نام زیبای خالق منان، عاشقانه به وجد می‌ آیند، شکیبا هستند، به وسیله نماز، دستی در ”دست خدا“ و توسط انفاق، دستی در ”دست مردم“ دارند)

سوره حج، آیات 34 و 35

... وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ ﴿٣٤ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِینَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِیمِی الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ ﴿٣٥

ای پیامبر! ”مُخبِتین“ را بشارت بده! زیرا اینان، همان مومنینی هستند (انفال ـ 2 ) که وقتی نام مبارک خدا برده می‌شود ضمن احساس آرامش و امنیت (اَلا بِذِکرِاللهِ تَطمَئِنُ القَلوب = دل آرام گیرد به یاد خدای) به واسطه شدّت و عمق باور و یقینی که دارند همچون قطره ای که به هنگام پیوستن به اقیانوس، با موجی مواجه می‌شود و برخود می‌لرزد، آنان نیز در مقابل عظمت و بزرگی آفریدگار قادر متعال، به وجد می آیند و بر خود می‌لرزند و در راه معبود خود، هر چه مصیبت ببینند صبور می‌باشند و نماز را بر پا می‌دارند و بدینوسیله با خالق خود به گفت و گو می‌پردازند و توسط نماز، همچون قطره ای به اقیانوس بی‌کران رحمت الهی می‌پیوندند و از آنچه روزیشان کردیم انفاق می‌کنند و بدینوسیله با انسان‌های نیازمند، ارتباط برقرار می‌کنند تا موجبات بی‌نیازی آنان و پیوستن آنها به جوار رحمت حق را نیز قراهم کنند.

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

آفریدگارا! ای خالق یکتا! از پیشگاه کبریائیت درخواست می‌کنیم؛ فرصت و توفیق درک اصل توحید را به گونه ای مرحمت فرمایی که ضمن اطاعت از رهنمودها و احکام الهی با شنیدن نام معبودمان، پاک‌ترین احساساتمان را در طبق اخلاص بگذاریم و به وجد آئیم.

خداوندا! به منظور مقاومت در مقابل ناملایمات، افزون طلبی‌ها، بی‌عدالتی‌ها، طعنه زدن‌ها و تعصبات ضد مذهبی و سایر مظالم اجتماعی ای که واکنش‌های فوری و ناگهانی ما کمکی به رفع آنها نمی‌کند و حتی نتیجه معکوسی به بار می آورد صبر و تاملی مرحمت فرما تا در سایه آن به چاره اندیشی بپردازیم.

ای معبود مهربان ما! توفیق ارتباط و گفت و گوی با خودت از طریق نماز و دستگیری از نیازمندان از طریق اصل انفاق را بیش از پیش به ما مرحمت فرما (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
X