دسته
منابع مرتبط با بهداشت عمومی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 16889
تعداد نوشته ها : 561
تعداد نظرات : 7
Rss
طراح قالب
بهنام حاتمي
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز پنج شنبه، سی و یکم خردادماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: ( ورثه، نمی‌توانند بدون عمل به وصیت‌نامه و قبل از پرداخت بدهی‌های وصیت‌کننده، تمامی اموال و دارایی‌های او را بین خودشان تقسیم کنند؟ ... آنچه که در آیات دو روزگذشته و امروز، مورد تاکید قرار گرفته است موضوع واجب بودن عمل به وصیت می‌باشد)

سوره نساء، آیات 11 و 12

یُوصِیکُمُ اللَّهُ فِی أَوْلَادِکُمْ ۖ ... مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِی بِهَا أَوْ دَیْنٍ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعًا  فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ  إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا ﴿١١

... مِّن بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ وَإِن کَانَ رَجُلٌ یُورَثُ کَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن کَانُوا أَکْثَرَ مِن ذَٰلِکَفَهُمْ شُرَکَاءُ فِی الثُّلُثِ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصَىٰ بِهَا أَوْ دَیْنٍ غَیْرَ مُضَارٍّ وَصِیَّةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ ﴿١٢ 

در آیه 11 از سوره نساء تکلیف تقسیم بین اولاد ذکور و اناث، روشن شده است و در آیات دیگر، تکلیف سایرینی که ارث می‌برند نیز تعیین گردیده ولی در نیمه دوم همین آیه بر یک واقعیت لازم الاجرا تاکید شده و می‌فرماید «... مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِی بِهَا أَوْ دَیْنٍ » یعنی ورثه زمانی حق دارند ماتَرَک را بین خودشان تقسیم کنند که اولا آن مقدار و مبلغ وصیت شده ای که در محدوده حداکثر یک سوم اموال می‌گنجد را کنار بگذارند و بدهی‌های احتمالی را هم از آن بخش باقیمانده، پرداخت کنند! مگر این که فرد متوفی وصیت کرده باشد بدهی‌های مرا از همین یک سومی که اختیار آن را دارم پرداخت کنید ...

آیه 12 این سوره هم در خصوص ورثه‌های غیر از اعضای درجه یک خانواده رهنمودهایی ارائه میدهد ولی باز هم بر این واقعیت تاکید میکند که « ... مما تَرَکتَم مِّن بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ» چه ورثه درجه یک و چه درجات بعدی، زمانی حق دارند در خصوص تقسیم ماتَرَک تصمیم گیری کنند که اولا به وصیت یا وصیت‌نامه عمل کرده و ثانیا بدهی‌های احتمالی متوفی را پرداخت کرده باشند. و در پایان آیه 11 بر این واقعیت تاکید می‌کند که این‌ها واجبات الهی هستند (فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ)، همان خدایی که علیم و حکیم است و در پایان آیه دوازدهم هم علیم و حلیم بودن خداوند را یادآوری می‌کند.

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* آفریدگارا! توفیق عمل به رهنمودهای قرآنی در خصوص وصیت عادلانه و عمل به وصایای مشروع و منطقیِ درگذشتگان و پرهیز از افزون طلبی و حرامخواری را به ما مرحمت فرما تا رهنمودهای قرآنیت جزوی از اجزای جدایی ناپذیر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما گردد و به نسل‌های بعد از ما نیز منتقل شود (صفحه اصلی کتب الکترونیک ). 

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز چهار‌شنبه، سی ام خردادماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (تکلیف شرعی کسانی که به هنگام وصیت کردن فردی حضور دارند و یا جزو شهود هستند و یا بطور کاملی در جریان اصل وصیت می‌باشند چیزی جز شهادت شفاف، صحیح و دقیق نمی‌باشد)

سوره بقره، آیه 181

فَمَن بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿١٨١

همانگونه که در توضیحات روز قبل یادآور شدیم؛ خداوند منّان در آیه 180 سوره بقره بر لزوم وصیت در زمان حیات، تاکید کرده و همچون یک فرمان کتبی، جهت اجرا به انسان‌ها ابلاغ فرموده است و در ادامه همان فرمان، در آیه 181 تکلیف فرد یا افرادی را تعیین و اعلام می‌کند که در جریان چنین وصیتی قرار می‌گیرند و رای و نظر و شهادت و تصمیم گیری آنها میتواند مسیر اجرای وصیت‌نامه را تغییر دهد! و لذا می‌فرماید اگر فرد یا افرادی در جریان وصیتی قرار گیرند ولی محتوای آن را تغییر داده و به ورثه،‌ تحمیل کنند و طبق وصیت‌نامه عمل نشود، هیچ گناهی شامل حال فرد متوفی نمیشود بلکه گناه این نافرمانی و عدول از مندرجات وصیت‌نامه شرعی، که طبق حکم الهی و موازین شرعی، تنظیم شده است بر عهده کسانی است که آن را تغییر داده اند تا به گونه دیگری اجرا شود و یا اصلا اجرا نشود و همچون بقیه ماتَرَک بین وارث‌ها تقسیم گردد!. غافل از این که چنین گناه آشکاری را در پیشگاه خداوند شنوا و آگاهی مرتکب خواهند شد که نقشه راه را با شفافیت هرچه تمامتر، ترسیم و جهت اجرا،‌ ابلاغ فرموده است.

با عنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* پروردگارا! کمکمان کن تا اگر با وصیت مشروع و عادلانه ای مواجه شدیم به احترام این آیات شریفه،‌ و شادی روح متوفی، آن را محترم و مقدس تلقی کنیم و به حکم خودت هرگونه تغییر،‌ تبدیل، عدول یا عدم اجرای آن را ممنوع و حرام در نظر بگیریم.

خداوندا! اگر درجایگاه شاهدان عینی وصیتی یا وصیت‌نامه ای قرار گرفتیم به ما کمک کن تا از جاده عدالت، خارج نشویم و حتی اگر از نظر مادّی به زیانمان بود آنچه را که شاهد آن بوده ایم به درستی و در پیشگاه خودت شهادت دهیم (صفحه اصلی کتب الکترونیک ). 

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز سه ‌شنبه، بیست و نهم خردادماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (واجب بودن وصیت در زمان حیات، لزوم عادلانه بودن و صیت و محدود بودن آن به بخشی از اموال و نه تمامی اموال)

سوره بقره، آیه 180

کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ ﴿١٨٠ 

خداوند متعال در آیه 180 سوره بقره، موضوع وصیت قبل از خاتمه حیات دنیوی را بر هر فرد مسلمانی، واجب اعلام فرموده و این دستور را با فرمان موکّد « کُتِبَ عَلَیْکُمْ » آغاز کرده است. همان واژه ای که بارها در قرآن برای واجب بودن روزه، نماز، جهاد، قصاص و احکام الهی دیگر به کار برده است، یعنی توصیه نکرده و نگفته است بهتر است در این مورد، اقدام کنید بلکه صراحتا فرموده است این یک فرمان شفاهی ساده نیست بلکه به منزله یک حُکم کتبی است که وصیت کنید، در شرایطی که اگر پدر و مادرتان در قید حیاتند در حضور آنها و سایر اعضای خانواده یا خویشاوندان و نزدیکانی نظیر فرزندان و همسر و امثال اینها اقدام کنید و بعد ادامه میدهد وصیتی که عادلانه و منطبق بر موازین شرعی باشد، نه هر وصیت دلخواهی! و به همین دلیل است که هرچند انسان در زمان حیاتش اختیار کل اموالش را دارد ولی هیچکس حق ندارد در محدوده ای بیش از یک سوم اموال خود، وصیتنامه ای را تنظیم کند و انتظار داشته باشد بدون هیچگونه تغییری پس از مرگش اجرا شود! و هیچ پدر و مادری حق ندارند فرزندی را از ارث محروم کنند چون خلاف آن عدالت و عُرفی است که در این آیه توصیه شده و واژه های پایانی این آیه چیزی جز تاکید بر پرهیزگاری نیست یعنی کسانی که اولا وصیت کنند و وصیت نامه ای داشته باشند و ثانیا در آن وصیت نامه، جانب عدالت را مراعات کنند جزو پرهیزگارانند و اگر نکنند نیستند.

با عنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* آفریدگارا! از این که صرفا به قرائت عادتی قرآن بپردازیم و احکام و رهنمودهای عملی و التزام عملی به حدود الهی را نادیده بگیریم به خودت پناه می‌بریم زیرا به ما آموخته ای که قرآن را نه فقط برای خواندن بلکه به منظور فهمیدن و عمل کردن و تکامل معنوی ما انسان‌ها و صیرورت الی الله نازل فرموده ای (صفحه اصلی کتب الکترونیک ). 

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز دو‌شنبه، بیست و هشتم خردادماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (مطالعه قرآن،‌ برپاداشتن نماز و انفاق)

سوره فاطر، آیه 29 و 30

إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ أَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ ﴿٢٩ لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدَهُم مِن فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَکُورٌ ﴿٣٠

مطالعه قرآن، به منزله ارتباط خدا با انسان،‌ برپاداشتن نماز به منزله ارتباط انسان با خدا و رسیدگی به وضع نیازمندان، به منزله ارتباط انسان با انسان، پایه های اساسی تجارت سه جانبه ای را تشکیل میدهد که به زعم قرآن پژوهان، زوال ناپذیر و بدون نابودی و فساد و کساد است. آنان نه تنها آرزومند بلکه امیدوار و مطمئن هستند که اجرشان در پیشگاه الهی محفوظ است و این در حالی است که فضل و کرم پروردگار بخشایشگر و سپاس پذیر، پاداش افزونی را برای چنین افرادی مقدر و مقرر فرموده است.

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

خداوندا! به مصداق دعای زیبای « مُحَقِّقٌ لِما حَقَّقْتُمْ، مُبْطِلٌ لِما اَبْطَلْتُمْ » (در زیارت جامعه کبیره) روحیه پژوهش محوری را چنان در ما تقویت فرما تا در امر مهم دین باوری و آیات و احکام قرآنی و سایر معارف، تحقیق کنیم و به گونه ای بیاموزیم که موجب التزام عملی به احکام فردی و اجتماعی گردد.

آفریدگارا! از آن جا که خواندن قرآن را به منزله گفت و گوی خودت با انسان مقدر فرموده ای توفیق درک معانی آن را به گونه ای مرحمت کن که سخنان قرآنیت را هرچه شفاف تر و پُرمعناتر، درک نماییم.

ای یگانه بی همتا! از آن جا که خواندن نماز را به منزله گفت و گوی انسان با خودت مقدر کرده ای، توفیق درک معانی و تداوم خالصانه این عبادت را به گونه ای مرحمت فرما تا آن را با شور و شعور بالا و آنگونه که شایسته مقام ربوبی تو است اجرا نماییم و بر اثرگذاری آن در ارتباطات اخلاقی، اجتماعی و اقتصادیمان بیفزاییم.

بارالها! روحیه عدالت محوری، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، پویایی و فعالیت های کارآمد و برنامه ریزی شده را به گونه ای در ما تقویت فرما که موجبات رونق همه جانبه اقتصادی را فراهم کند و از فاصله طبقاتی بکاهد و تا زمان دستیابی به چنین جامعه ای توفیق دستگیری از نیازمندان را در حد توان به ما مرحمت فرما  (صفحه اصلی کتب الکترونیک ). 

دسته ها :
X