دسته
منابع مرتبط با بهداشت عمومی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 18159
تعداد نوشته ها : 601
تعداد نظرات : 7
Rss
طراح قالب
بهنام حاتمي

`💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼

🍃🌺🍂

🌿🍂          

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


با عرض سلام و تبریک عید سعید قربان، عید نمایش ایثار و از خودگذشتگی و بندگی خالصانه خداوند و عید مشترک پیروان تمامی ادیان توحیدی


صبح زیبای روز چهارشنبه، سی و یکم مردادماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت


آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان: 


🌸  سبک زندگی معنوی در اندیشه، کلام و رفتار پیامبران الهی (حضرت ابراهیم): ( رسالت ابراهیم علیه السلام نیز همچون سایر پیامبران الهی؛ دین باوری، دعوت به تقوی و تجمیع اُمت، حول محور مشترک خداباوری بوده است. ابراهیم، پدر تمامی متدینین به ادیان توحیدی است و ”مسلمان“ واژه ای است که او برگزیده و طبق تصریح قرآن، اوست که ما را از همان دورانی که در قید حیات بوده است ”مسلمین“ نامیده است)

 

سوره بقره، بخش پایانی آیه 132


إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ لَکُمُ الدِّینَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿١٣٢﴾


🌷  ”اسلام“ یک واژه قدیمی است که توسط سرسلسله ”پیامبران توحیدی“ یعنی ابراهیم خلیل، برگزیده شده است « مِّلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِن قَبْلُ ـ سوره حج، آیه 78 »، ابراهیم که به تعبیر قرآن، پدر همه متدینین به ادیان توحیدی به حساب می آید و به عبارت دیگر، ما فرزندان وی و جزو امّت او هستیم و هم اوست که پیروان ادیان توحیدی را از هزاران سال قبل، مسلمان نامیده است. یکی از رهنمودهای اساسی او این است که:

🌷  خداوند قادر متعال، دین باوری را برای شما مقدر و مقرر فرموده است و شما این توفیق را کسب کرده اید که مسلمان باشید. پس با ادامه یک زندگی سالم و عمل به احکام الهی به گونه ای زندگی کنید و ثابت قدم باشید که همواره مسلمان باقی بمانید.


با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

 

🌿 خداوندا! ای یگانه بی همتا! ما را به درجه ای از کمال و آگاهی، نائل فرما تا همچون پدرمان ابراهیم خلیل، با تمامی متعلقاتمان چنان در معبودمان ذوب شویم که تمامی حرکات و سکنات و حیات و مرگمان را متعلق به آن معبود پاک بدانیم و همچون او با تمامی اعتقاد و باورمان، در ذات لایزالت ذوب شویم و اینگونه بگوییم: إِنَّ صَلَاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ - عبادتم و تمامی حرکات و سکنات و مرگ و زندگیم متعلق به معبودی است که در سبک زندگی معنوی، به دین باوری و پیشگیری از وقوع تفرقه بین انسان ها راهنمایی کرده است - ﴿ انعام، ١٦٢﴾.

🌿 پروردگارا توفیق مضاعفی مرحمت فرما تا در سبک زندگی معنویمان با اعتقاد کاملی از دعاهای قرآنی به عنوان وسیله ارتباطیِ کارآمدی با ذات اقدست استفاده کرده در آغاز هر کاری آیه ”رَبِّ اَدخِلنی مُدخَلَ صِدق ... ـ بنی اسرائیل 80 ـ را از قول پیامبر عالیقدرمان محمد (ص) و در پایان هر کاری از قول پیامبر عظیم الشان و پدرمان ابراهیم (ع) دعای ”رَبَّنا تََقَبَّل مِنّا انک انت السمیع العلیم – بقره 127 “ را با خلوص نیت، بخوانیم و به ذات اقدست متوسل شویم.

🌿 یا خلیل الله! ای آن که هم پیامبر بودی و هم امام! اِشفَع لَنا عِندالله ...


`💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼

🍃🌺🍂

دسته ها :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز سه شنبه، سی ام مردادماه 1397  شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

* بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (تشبیه صفات نیک به درخت پُربار و ریشه دار و صفات پلید، به درخت بی ریشه و اساس)

سوره ابراهیم، آیات 24 تا 26

أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ ﴿٢٤﴾ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ ﴿٢٥ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ ﴿٢٦

* واژه کلمه در فرهنگ قرآنی، از مفاهیم وسیعی برخوردار است! به گونه ای که به معنی گفتار، عمل، پدیده و حتی مجموعه خصایص پیامبر عالیقدرمان حضرت عیسی (ع) به کار برده شده و در این آیات نیز به مفهوم گفتار و کردار و صفات، مورد استفاده قرار گرفته است و دو صفت پاکی و ناپاکی را با تشبیه همه کس فهمی، مقایسه نموده و می‌فرماید:

* ای پیامبر! ببین؛ خداوند، چگونه کلمه پاکیزه، گفتار و کردار نیک، صفات پسندیده و پدیده های مفید را به درخت پاک و زیبایی تشبیه کرده که ریشه در اعماق زمین دوانده و شاخه‌های آن در بلندای آسمان‌ها به اهتزاز درآمده است؟ درختی که برگ‌های سبز و میوه‌های گوناگون آن در تمامی فصول سال و اوقات شبانه روز، بر شاخه‌های آن می‌روید و تحت تاثیر سرما و گرما و باد و طوفان و آفات مختلف، قرار نمی‌گیرد و ضمن تلطیف هوای اطراف و زیباسازی محیط زندگی، باعث تامین مایحتاج انسان‌ها نیز میشود.

* از طرفی پدیده های ناپاک و گفتار و کردار پلید، مانند درخت پلید و بی ریشه و اساسی است که بر روی زمین نه ثباتی دارد و نه ثمره ای به بار می‌آورد و لذا محکوم به فنا می‌باشد.

* خداوند منان این مثال‌ها و تشبیهات را به منظور درک و به کارگیری خوبی‌ها و احتراز از بدیی‌ها ارائه می‌دهد.

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* آفریدگارا! در سبک زندگی معنویمان، توفیق درک مکاتب الهی و احکام و رهنمودهای قرآنی را به گونه ای به ما مرحمت فرما تا عمیقا اثرگذار باشد و چنان تغییر و تحولی در ما ایجاد کند که تمامی گفتار و کردار و صفاتمان مصداق  شجره طیبه باشد و به صیرورت الی الله بیانجامد و به صفات نیک خودت متصل گردد.

* پروردگارا! به تو اطمینان کردم، نجاتم دادى و به تو پناهنده شدم، کفایتم نمودى، خدایا! درود فرست بر محمّد بنده و فرستاده ات و بر همگى اهل بیت پاک و پاکیزه اش، و نعمتهایت را بر ما تمام کن، و عطاهایت را بر ما گوارا گردان، و ما را نسبت به خود از سپاس گذاران، و در نعمت هایت از یادکنندگان ثبت فرما (از دعاهای امام حسین ع در روز عرفه) (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز دوشنبه، بیست و نهم مردادماه 1397  شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (استفاده از زیور و زینت‌های حلال و شادی آفرین و نیز در رفاه زیستن همراه با رفع نیازهای اولیه نیازمندان و کارآفرینی برای آنان نه تنها منعی ندارد، بلکه مورد تایید و تاکید خداوند نیز می‌باشد )

سوره اعراف، آیات 32 و 33

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَٰلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ﴿٣٢ قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِکُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٣٣

* از آن جا که هدف ادیان الهی، ارائه، بهبود و ارتقاء شیوه های درست زیستن و شادابی و پویایی انسان‌ها است، به طور قطع با رُهبانیت و خودمحرومیتی و خودآزاری انسان‌ها نیز موافق نمی‌باشند! زیرا اگر هدف خالقِ عادلِ توانا و مهرپیشه، زجر کشیدن انسان‌ها باشد از عدالت او و از عقل و خردی که به انسان‌ها مرحمت فرموده است به دور بوده و اصل توحید و خداباوری را زیر سوال خواهد برد و به همین دلیل است که در سوره بقره، ضمن انتقاد از دنیا پرستی صِرف به ما دین باوران، آمال و آرزوهایی را می آموزد که متضمن خوشبختی هر دو جهانمان باشد! همان دعای قرآنی ای که در حق خود و سایر انسان‌ها در اتصال و ارتباط با او و در قنوت نماز، می‌خوانیم « رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً ... ـ پروردگارا! خیر دنیا و آخرت را نصیب ما  انسان‌ها بفرما » و بر همین اساس در صورت تموّل و توان اقتصادی انسان‌هایی که تمایل به درست زیستن همراه با شادزیستن، دارند بر عدم ممنوعیت استفاده از زیورهایی که بر زیبایی جلوه انسان‌ها می‌ افزاید و موجب شادمانی و کسب انرژی مثبت در آن‌ها می‌گردد و نیز در خصوص مُرفّه زیستن همراه با دستگیری از نیازمندان خانواده و جامعه، تاکید کرده و فرموده است که همه نعمت‌ها و پدیده های خوب و دلپذیر، متعلق به انسان‌های شایسته است، همان کسانی که نه تنها در این جهان، حق مرفه زیستن را دارند بلکه در جهان باقی نیز رفاه بیشتری در انتظار آنان خواهد بود و این واقعیت‌ها با همان سبک آموزنده قرآنی در قالب مکالمه خدا و پیامبر، اینگونه بیان شده است:

* ای پیامبر! بگو: چه کسی زینت‌های خدادادی را که برای بندگان خود آفریده است حرام کرده و از بهره مند شدن از رزق و روزی حلال و پاکیزه ای که حاصل دسترنج خود آن‌ها است، منع نموده است!؟ مگر این نعمت‌ها در دنیا برای اهل ایمان تمهید نگردیده است؟ و مگر نمی‌دانند که اصیل تر و جذاب‌تر از این‌ها در زندگی جاوید انسان‌های درستکار، برای آنان فراهم خواهد بود. ضمنا بر این پیام آموزنده و سازنده نیز تاکید کن که در اینگونه آیات، مخاطبین کلام الهی را اهل علم، تشکیل می‌دهند تا در سایه تفکر و تعقل و تدبر، به رمزگشایی آن‌ها بپردازند و در تفهیم آن به بندگانی که در مراتب علمی، هنوز به حدّ مطلوب نرسیده اند، کوشش نمایند!.

* ای پیامبر! همچنین به آنان بگو چه دلیلی دارد که خداوند مهربان، خواهان شادمانی و رفاه شما نباشد!؟ ولی آنچه که او را ناخوشنود می‌کند چیزی جز؛ کنش‌ها و واکنش‌های ناپسندِ آشکار و پنهان انسان‌ها و دور شدن از مسیر توحید و نسبت دادن هر خرافه ای به خداباوری و منسوب کردن هرذهنیت نادرستی به خدا و پیامبر و کتب آسمانی نیست! که آنهم ناشی از عدم تحقیق و فقدان اطلاعات کافی از آموزه های الهی است.

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* آفریدگارا! آنچه را که خود تعلیم داده ای از پیشگاهت مسئلت می‌نماییم و با تمام وجود، عرضه می‌داریم که «خیر دنیا و آخرت را نصیب ما انسان‌ها بگردانی» و درجاتی از دانش و خردورزی را مرحمت فرمایی تا بتوانیم از داشته های حلال حاصل دسترنج خود، در رفاه مطلوبی زندگی کنیم و به فکر کارآفرینی و رفع نیازهای فوری نیازمندان و رفاه آنان نیز باشیم.

* خدایا! چنان کن سرانجام کار     تو خوشنود باشی و ما رستگار (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز یک شنبه، بیست و هشتم مردادماه 1397  شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (یکی از التزامات دین‌باوری را انفاق در راه معبود و دستگیری از نیازمندان جامعه تشکیل میدهد و مومنین واقعی باید بهترین و پاکترین‌ها را انفاق نمایند)

سوره بقره، آیه 267

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِیهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِیهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ ﴿٢٦٧

* افراد دین باور، همانگونه که در سایه تلاش، پشتکار، پایداری، شکیبایی و توکل، یعنی تکیه بر نیرو و قدرت لایزال الهی، روح معنویت را در کالبد فعالیت‌های خود دمیده و بدینوسیله با استحکام و پایداری هرچه تمام‌تر، گویی دست در دست قدرت و رحمت الهی دارند لازم است با واسطه انفاق،‌ دست نیازمندان واقعی جامعه را نیز بگیرند و ضمن برقراری ارتباط با آنان، موجبات بی‌نیازی مادی و ارتباط آن‌ها با پروردگار قادر متعال را نیز فراهم نمایند و اگر استحکام ارتباط خود و خدا را در خلوص کُنش ها و واکُنش های پسندیده می‌دانند ارتباط با نیازمندان از طریق انفاق را نیز همچون رشته محکمی بپندارند که استحکام آن صرفا در سایه حلال بودن، پاک بودن و قابل بودن آن حاصل می‌شود!،‌ و مثلا از منبع پاکی که حاصل دستمزد تلاش فکری یا جسمی و یا محصولی باشد که از دل زمین می‌جوشد، تامین گردیده باشد تا از صلابت و استحکام قابلی برخوردار بوده و به آسانی گسسته نشود. به عبارت دیگر؛ مالی که در راه خدا انفاق می‌شود باید همچون ایمان و نیت فرد مومن، خالص و گُزیده باشد تا اگر به منزله بذری در نظر گرفته شود، محصول مرغوب و قابلی را به بار آورد و اگر بذر نامرغوبی باشد از کاشتن و تکثیر آن خودداری نماید.

* خداوند منان، این واقعیت‌ها را در آیه شریفه، اینگونه مطرح نموده و بر اجرای آن تاکید می نماید؛ ای اهل ایمان، از بهترین حاصل دسترنج‌های خود و آنچه اندوخته‌اید و از آنچه برای شما از زمین می‌رویانیم، در راه خداوند قادر متعال، انفاق کنید و اموال و درآمدهای ناپاک و شبهه ناک را هرگز برای انفاق در نظر نگیرید و همانگونه که خودتان نیز در چنین مواردی به حسب تقوی، هدیه یا انفاق ناپاک را نمی‌پذیرید، مگر زمانی که به دلیل نیاز بسیار شدید، از شبهه ناک بودن آن چشم پوشی کنید؛ در مقام انفاق نیز جز مال پاک را انفاق ننمایید و این را نیز بدانید که خداوند منان، بی‌نیاز و ستوده است.

با عنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* پروردگارا! توفیق عدالت محوری و عدالت‌خواهی را در ما به گونه ای تقویت فرما تا زمینه را برای رونق و پویایی اقتصادی و کارآفرینی واقعی در سطح جامعه، فراهم نماییم و بدینوسیله مددخواهی و مددجویی و نیازمندی اقتصادی را به تاریخ، بسپاریم ولی تا رسیدن به چنین موقعیت مطلوبی به ما چنان مُکنتی مرحمت فرما که توان دستگیری از نیاز مندان را داشته باشیم و چنان همتی عنایت فرما تا کرامت نیازمندان را خدشه دار نکرده و از بهترین ها و پاکترین‌هایی که خود عنایت فرموده ای انفاق کنیم.

* الهی! نام تو، ما را جواز، مهر تو ما را جهاز، شناخت تو ما را امان و لطف تو مارا عیان (مناجات خواجه عبدالله) (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
X