دسته
منابع مرتبط با بهداشت عمومی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 34313
تعداد نوشته ها : 814
تعداد نظرات : 9
Rss
طراح قالب
بهنام حاتمي

سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز سه شنبه، سی ام بهمن 1397  شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (یکی از التزامات دین‌باوری را انفاق در راه معبود و دستگیری از نیازمندان جامعه تشکیل میدهد و مومنین واقعی باید بهترین و پاکترین‌ها را انفاق نمایند)

سوره بقره، آیه 267

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِیهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِیهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ ﴿٢٦٧

** افراد دین باور، همانگونه که در سایه تلاش، پشتکار، پایداری، شکیبایی و توکل، یعنی تکیه بر نیرو و قدرت لایزال الهی، روح معنویت را در کالبد فعالیت‌های خود دمیده و بدینوسیله با استحکام و پایداری هرچه تمام‌تر، گویی دست در دست قدرت و رحمت الهی دارند لازم است با واسطه انفاق،‌ دست نیازمندان واقعی جامعه را نیز بگیرند و ضمن برقراری ارتباط با آنان، موجبات بی‌نیازی مادی و ارتباط آن‌ها با پروردگار قادر متعال را نیز فراهم نمایند و اگر استحکام ارتباط خود و خدا را در خلوص کُنش ها و واکُنش های پسندیده می‌دانند ارتباط با نیازمندان از طریق انفاق را نیز همچون رشته محکمی بپندارند که استحکام آن صرفا در سایه حلال بودن، پاک بودن و قابل بودن آن حاصل می‌شود!‌ و مثلا از منبع پاکی که حاصل دستمزد تلاش فکری یا جسمی و یا محصولی باشد که از دل زمین می‌جوشد، تامین گردیده باشد تا از صلابت و استحکام قابلی برخوردار بوده و به آسانی گسسته نشود. به عبارت دیگر؛ مالی که در راه خدا انفاق می‌شود باید همچون ایمان و نیت فرد مومن، خالص و گُزیده باشد تا اگر به منزله بذری در نظر گرفته شود، محصول مرغوب و قابلی را به بار آورد و اگر بذر نامرغوبی باشد از کاشتن و تکثیر آن خودداری نماید.

* خداوند منان، این واقعیت‌ها را در آیه شریفه، اینگونه مطرح نموده و بر اجرای آن تاکید می نماید؛ ای اهل ایمان، از بهترین حاصل دسترنج‌های خود و آنچه اندوخته‌اید و از آنچه برای شما از زمین می‌رویانیم، در راه خداوند قادر متعال، انفاق کنید و اموال و درآمدهای ناپاک و شبهه ناک را هرگز برای انفاق در نظر نگیرید و همانگونه که خودتان نیز در چنین مواردی به حسب تقوی، هدیه یا انفاق ناپاک را نمی‌پذیرید، مگر زمانی که به دلیل نیاز بسیار شدید، از شبهه ناک بودن آن چشم پوشی کنید؛ در مقام انفاق نیز جز مال پاک را انفاق ننمایید و این را نیز بدانید که خداوند منان، بی‌نیاز و ستوده است.

با عنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* پروردگارا! توفیق عدالت محوری و عدالت‌خواهی را در ما به گونه ای تقویت فرما تا زمینه را برای رونق و پویایی اقتصادی و کارآفرینی واقعی در سطح جامعه، فراهم نماییم و بدینوسیله مددخواهی و مددجویی و نیازمندی اقتصادی را به تاریخ، بسپاریم ولی تا رسیدن به چنین موقعیت مطلوبی به ما چنان مُکنتی مرحمت فرما که توان دستگیری از نیاز مندان را داشته باشیم و چنان همتی عنایت فرما تا کرامت نیازمندان را خدشه دار نکرده و از بهترین ها و پاکترین‌هایی که خود عنایت فرموده ای انفاق کنیم.

* الهی! نام تو، ما را جواز، مهر تو ما را جهاز، شناخت تو ما را امان و لطف تو مارا عیان (مناجات خواجه عبدالله) (صفحه اصلی کتب الکترونیک ). 


دسته ها :

سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز دوشنبه، بیست و نهم بهمن 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

* بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (مسلمانی، با تسلیم اجباری و الزامی که صرفا نشان دهنده غلبه گروهی بر گروه دیگر و تسلیم گروه مغلوب است،‌ متفاوت می‌باشد و زمانی قابل اثبات است که نه تنها پندار و گفتار، بلکه رفتار انسان نیز قابل انطباق با اصول و مبانی سبک زندگی معنوی مندرج در قرآن و سایر کتب آسمانی و ازجمله، درک توحید و فلسفه رسالت پیامبران و التزام عملی به احکام و رهنمودهای الهی باشد)

سوره حجرات، آیات 14و 15

قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَـٰکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَإِن تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُم مِّنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿١٤ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولَـٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ ﴿١٥

** به تعبیر قرآن، واژه ”اسلام“، لفظ عامی است که برای اوّلین بار بر زبان پرچمدار بزرگ توحید، حضرت ابراهیم (ع) که قبل از حضرات موسی و عیسی و محمد (ص) به پیامبری مبعوث شده است، جاری گردیده (مِلَّةَ اَبیکُم اِبرهیم، هُوَ سَمّیکُمُ المُسلِمینَ مِـن قَبل ـ سوره حج، آیه 78) ولی اختصاصا برای پیروان آئینی که با نبوت حضرت محمد (ص) رسما اعلام گردیده است به کار می‌رود و تعبیر نهایی قرآن از این واژه، چیزی جز”عمل صالح“ یا همان مطالعه و درک نقشه راه و التزام عملی نسبت به اصول و مبانی سبک زندگی معنوی ای که در قرآن و سایر کتب آسمانی، ترسیم شده است، نمی‌باشد! واقعیتی که به خوبی در قالب این آیات شریفه، بیان گردیده است: 

* ای پیامبر!؛ اعراب بر تو منّت گذارده و می‌گویند: ما از روی میل و رغبت و آگاهی، ایمان آورده ایم، به آن‌ها بگو: شما صرفا با زبانتان اقرار به مسلمانی کرده اید و در این صورت بهتر است بگویید تسلیم مسلمانان شده ایم! زیرا گرچه روشنایی ایمان، به برکت نورانیت پیام‌ها و رهنمودهای الهی بر دل‌های شما تابیده ولی آن را با موانعی مواجه کرده اید که تا با اختیار و به خواست خودتان از آن‌ها عبور نکند موثر واقع نخواهد شد و وضعیت فعلی شما مصداق این واقعیت است که هنوز ایمان نیاورده‌اید. ولی اگر رهنمودهای الهی ای که توسط پیامبر (ص) به شما ابلاغ شده است را به کار بندید و نسبت به آن التزام عملی داشته باشید، در سایه روشنگری آن نور، جلوه های مهرورزی و بخشش بیکران الهی را با تمام وجودتان احساس خواهید کرد!.

* پس مسلمانی با اقرار به زبان نیست! بلکه دریافت درست رهنمودهای الهی و تحقیق در مورد آن‌ها از طریق تفکر، تعقل و تدبر است!. به گونه ای که به مرحله یقین و باور برسید و آن آموزه ها منجر به تغییر رفتارهای انحرافی شما گردد. چرا که مومنین واقعی، کسانی هستند که بدون هیچگونه شک و شبهه ای اصل توحید و نبوت را درک کرده و به خدا و رسول او ایمان آورده اند و در راه خدا با مال و جانشان مجاهده می‌کنند و لذا چنین افرادی اگر ادعای مسلمانی کنند ادعای درستی خواهد بود.

 با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* آفریدگارا! ای خدایی که معنی دین باوری و اسلام را نه در تسلیم ظاهری در مقابل تحمیل کنندگان این دین مبین! بلکه در مطالعه و تحقیق در اصول و مبانی خداشناسی و اصلاح انحرافات و التزام عملی نسبت به احکام و رهنمودهای الهی، مقدّر و مقرّر فرموده ای! به ما نیز چنین توفیقی را بیش از پیش و از طریق مطالعه و تحقیق و رسیدن به باور و یقین، مرحمت فرما تا رفتار فردی و اجتماعیمان را آنگونه برنامه ریزی کنیم که در تعریف اسلام و مسلمانی، تعیین فرموده ای.

* الهی! شناخت تو ما را امان! و لطف تو ما را عیان ـ الهی! فضل تو ما را لوا، کنف تو ما را ماوی! (مناجات خواجه عبدالله(صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :

سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز یک شنبه، بیست و هشتم بهمن 1397  شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (مهرورزی خداوند، راه ترکِ انحرافات و بازگشت به مسیر معنویّت را باز گذاشته و حتی پس از بازگشت واقعی، گذشته گمراهان را به طور کامل، نادیده می‌گیرد و مورد عفو و رحمت خود، قرار می‌دهد)

سوره شوری، آیات 25 تا 26

وَهُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ یَعْفُو عَنِ السَّیِّئَاتِ وَ یَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ ﴿٢٥ وَ یَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ یَزِیدُهُم مِن فَضْلِهِ وَالْکَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ ﴿٢٦

** یکی از مسائل بسیار مهمّی که در سیر تکاملی ادیان الهی جلب توجه می‌کند ارتقاء کرامت انسان‌ها در طول زمان و افزایش میزان مَحرَمیت و مهرورزی ذات اقدس الهی به انسان است،‌ به گونه ای که ترک دایمی افکار و رفتار ناپسند و پیمایش همیشگی مسیر شفاف و زلال خیر و صلاح و عدالت و مهرورزی، که به ” توبه“ معروف است در زمان‌های گذشته و قبل از طلوع خورشید اسلام، با اظهار پشیمانی و اعتراف به گناه در حضور روحانیون آن ادیان، صورت می‌گرفته و هنوز هم اجرا می‌گردد ولی در اینجا اعتراف به گناه در حضور هر کس دیگری غیر از خداوندِ بخشنده و رازدار، نهی شده است و حتی خود پیغمبر (ص) هم به بعضی از اعترافات، گوش نمی‌کردند و سعی می‌نمودند فکر و ذهن و گفتار فرد اعتراف کننده را به سمت و سوی دیگری سوق دهند! چرا که در خصوص برخی از مسائل شخصی انسان‌ها که به خود آن‌ها و به خالق منان مربوط می‌شود و راز محرمانه بین خالق و مخلوق است و جزو ”حق الله“ و نه ”حق الناس“ طبقه بندی می‌گردد، هیچ انسانی نباید در جریان قرار گیرد تا پس از ترک انحراف و بازگشت دایمی به مسیر معنویت و شمول عفو بی پایان خدایی و عدم ارتکاب مجدد، گویی هیچ انحرافی در گذشته وجود نداشته است و هیچ کس دیگری هم ذهنیتی در این خصوص نداشته باشد.

در این آیات، بر باز بودن راه بازگشت و پذیرش اعمال نیک همراه با ضریب مخصوصی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد تاکید گردیده و می‌فرماید:اوست خدایی که توبه بندگانش را می‌پذیرد و گناهان را می‌بخشد و نسبت به کردار شما کاملا آگاه است و هم او است که دعای دین باوران نیکوکار را مستجاب می‌گرداند و از فضل و کرم خود بر ثواب آن‌ها می‌افزاید ولی عدل او چنین اقتضا می‌کند که هرگز از خطاهای کسانی که علیرغم باز بودن باب توبه، به مسیر انحرافی خود ادامه داده و به حقوق مردم و خدا تجاوز کرده اند، نگذرد.

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

پروردگارا! ای محرم رازهای پنهان! و ای مهرورز مهربان! از پیشگاه کبریائیت درخواست می‌کنیم اگر خطاهای ناخواسته ای را مرتکب شده ایم که موجب ”حق الناس“ و تحمیل ضرر و زیانی به دیگران شده است! به ما توفیق جبران و طلب حلالیت از آنان را مرحمت فرمایی و اگر اشتباهات ناخواسته ای را مرتکب شده ایم که ”حق الله“ به حساب می آید، امیدواریم طبق نویدی که در این آیات شریفه داده ای مورد عفو و رحمت همیشگیت واقع گردیم و از این پس، در سبک زندگی معنویمان به گونه ای عمل کنیم که همواره موجبات رضایت ذات اقدست را فراهم نماییم.

* خدایا! آن دِه که آن بِه (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :
X