دسته
منابع مرتبط با بهداشت عمومی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 34317
تعداد نوشته ها : 814
تعداد نظرات : 9
Rss
طراح قالب
بهنام حاتمي

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 

با عرض سلام  

صبح بسیار زیبای روز دوشنبه، بیست و هفتم اسفندماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت 

آیه ای از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان: 

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: ( یکی از التزامات دین‌باوری را انفاق در راه معبود و دستگیری از نیازمندان جامعه تشکیل میدهد و مومنین واقعی باید بهترین و پاکترین‌ها را انفاق نمایند ) 

سوره بقره، آیه 267 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِیهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِیهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ ﴿٢٦٧ 

** افراد دین باور، همانگونه که در سایه تلاش، پشتکار، پایداری، شکیبایی و توکل، یعنی تکیه بر نیرو و قدرت لایزال الهی، روح معنویت را در کالبد فعالیت‌های خود دمیده و بدینوسیله با استحکام و پایداری هرچه تمام‌تر، گویی دست در دست قدرت و رحمت الهی دارند لازم است با واسطه انفاق،‌ دست نیازمندان واقعی جامعه را نیز بگیرند و ضمن برقراری ارتباط با آنان، موجبات بی‌نیازی مادی و ارتباط آنها با پروردگار قادر متعال را نیز فراهم نمایند و اگر استحکام ارتباط خود و خدا را در خلوص کُنش ها و واکُنش های پسندیده می‌دانند ارتباط با نیازمندان از طریق انفاق را نیز همچون رشته محکمی بپندارند که استحکام آن صرفا در سایه حلال بودن، پاک بودن و قابل بودن آن حاصل می‌شود!،‌ و مثلا از منبع پاکی که حاصل دستمزد تلاش فکری یا جسمی و یا محصولی باشد که از دل زمین می‌جوشد، تامین گردیده باشد تا از صلابت و استحکام قابلی برخوردار بوده و به آسانی گسسته نشود. به عبارت دیگر؛ مالی که در راه خدا انفاق می‌شود باید همچون ایمان و نیت فرد مومن، خالص و گزیده باشد تا اگر به منزله بذری در نظر گرفته شود، محصول مرغوب و قابلی را به بار آورد و اگر بذر نامرغوبی باشد از کاشتن و تکثیر آن خودداری نماید.

* خداوند منان، این واقعیت‌ها را در آیه شریفه، اینگونه مطرح نموده و بر اجرای آن تاکید می نماید؛ ای اهل ایمان، از بهترین حاصل دسترنج‌های خود و آنچه اندوخته‌اید و از آنچه برای شما از زمین می‌رویانیم، در راه خداوند قادر متعال، انفاق کنید و اموال و درآمدهای ناپاک و شبهه ناک را هرگز برای انفاق در نظر نگیرید و همانگونه که خودتان نیز در چنین مواردی به حسب تقوی، هدیه یا انفاق ناپاک را نمی‌پذیرید، مگر زمانی که به دلیل نیاز بسیار شدید، از بدی آن چشم پوشی کنید؛ در مقام انفاق نیز جز مال پاک را انفاق ننمایید و این را نیز بدانید که خداوند منان، بی‌نیاز و ستوده است. 

با عنایت به درس های آموزنده این آیه شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* پروردگارا! توفیق عدالت محوری و عدالت‌خواهی را در ما به گونه ای تقویت فرما تا زمینه را برای رونق و پویایی اقتصادی و کارآفرینی واقعی در سطح جامعه، فراهم نماییم و بدینوسیله مددخواهی و مددجویی و نیازمندی اقتصادی را به تاریخ، بسپاریم ولی تا رسیدن به چنین موقعیت مطلوبی به ما چنان مُکنتی مرحمت فرما که توان دستگیری از نیازمندان را داشته باشیم و چنان همتی عنایت فرما تا کرامت نیازمندان را خدشه دار نکرده و از بهترین ها و پاکترین‌هایی که خود عنایت فرموده ای انفاق کنیم.

* الهی! نام تو، ما را جواز، مهر تو ما را جهاز، شناخت تو ما را امان و لطف تو مارا عیان (مناجات خواجه عبدالله)
دسته ها :

سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 

با عرض سلام  

صبح بسیار زیبای روز یک‌شنبه، بیست و ششم اسفندماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت 

 آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان: 

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: ( استفاده از زیور و زینت‌های حلال و شادی آفرین و نیز در رفاه زیستن همراه با رفع نیازهای اولیه نیازمندان و کارآفرینی برای آنان نه تنها منعی ندارد، بلکه مورد تایید و تاکید خداوند نیز می‌باشد ) 

سوره اعراف، آیات 32 و 33 

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَٰلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ﴿٣٢﴾ قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِکُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٣٣ 

** از آن جا که هدف ادیان الهی، ارائه، بهبود و ارتقاء شیوه های درست زیستن و شادابی و پویایی انسان‌ها است، به طور قطع با رُهبانیت و خودمحرومیتی و خودآزاری انسان‌ها نیز موافق نمی‌باشند! زیرا اگر هدف خالقِ عادلِ توانا و مهرپیشه، زجر کشیدن انسان‌ها باشد از عدالت او و از عقل و خردی که به انسان‌ها مرحمت فرموده است به دور بوده و اصل توحید و خداباوری را زیر سوال خواهد برد و به همین دلیل است که در سوره بقره، ضمن انتقاد از دنیا پرستی صِرف به ما دین باوران، آمال و آرزوهایی را می آموزد که متضمن خوشبختی هر دو جهانمان باشد! همان دعای قرآنی ای که در حق خود و سایر انسان‌ها در اتصال و ارتباط با او و در قنوت نماز، می‌خوانیم « رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً ... ـ پروردگارا! خیر دنیا و آخرت را نصیب ما  انسان‌ها بفرما » و بر همین اساس در صورت تموّل و توان اقتصادی انسان‌هایی که تمایل به درست زیستن همراه با شادزیستن، دارند بر عدم ممنوعیت استفاده از زیورهایی که بر زیبایی جلوه انسان‌ها می‌ افزاید و موجب شادمانی و کسب انرژی مثبت در آنها می‌گردد و نیز در خصوص مُرفّه زیستن همراه با دستگیری از نیازمندان خانواده و جامعه، تاکید کرده و فرموده است که همه نعمت‌ها و پدیده های خوب و دلپذیر، متعلق به انسان‌های شایسته است، همان کسانی که نه تنها در این جهان، حق مرفه زیستن را دارند بلکه در جهان باقی نیز رفاه بیشتری در انتظار آنان خواهد بود و این واقعیت‌ها با همان سبک آموزنده قرآنی در قالب مکالمه خدا و پیامبر، اینگونه بیان شده است:

* ای پیامبر! بگو: چه کسی زینت‌های خدادادی را که برای بندگان خود آفریده است حرام کرده و از بهره مند شدن از رزق و روزی حلال و پاکیزه ای که حاصل دسترنج خود آن‌ها است، منع نموده است!؟ مگر این نعمت‌ها در دنیا برای اهل ایمان تمهید نگردیده است؟ و مگر نمی‌دانند که اصیل تر و جذاب‌ تر از این‌ها در زندگی جاوید انسان‌های درستکار، برای آنان فراهم خواهد بود. ضمنا بر این پیام آموزنده و سازنده نیز تاکید کن که در اینگونه آیات، مخاطبین کلام الهی را اهل علم، تشکیل می‌دهند تا در سایه تفکر و تعقل و تدبر، به رمزگشایی آنها بپردازند و در تفهیم آن به بندگانی که در مراتب علمی، هنوز به حدّ مطلوب نرسیده اند، کوشش نمایند!.

* ای پیامبر! همچنین به آنان بگو چه دلیلی دارد که خداوند مهربان، خواهان شادمانی و رفاه شما نباشد!؟ ولی آنچه که او را ناخوشنود می‌کند چیزی جز؛ کنش‌ها و واکنش‌های ناپسندِ آشکار و پنهان انسان‌ها و دور شدن از مسیر توحید و نسبت دادن هر خرافه ای به خداباوری و منسوب کردن هرذهنیت نادرستی به خدا و پیامبر و کتب آسمانی نیست! که آنهم ناشی از عدم تحقیق و فقدان اطلاعات کافی از آموزه های الهی است. 

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم: 

* آفریدگارا! آنچه را که خود تعلیم داده ای از پیشگاهت مسئلت می‌نماییم و با تمام وجود، عرضه می‌داریم که «خیر دنیا و آخرت را نصیب ما  انسان‌ها بگردانی» و درجاتی از دانش و خردورزی را مرحمت فرمایی تا بتوانیم از داشته های حلال حاصل دسترنج خود، در رفاه مطلوبی زندگی کنیم و به فکر کارآفرینی و رفع نیازهای فوری نیازمندان و رفاه آنان نیز باشیم.

* خدایا! چنان کن سرانجام کار     تو خوشنود باشی و ما رستگار  (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :

سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 

با عرض سلام  

صبح بسیار زیبای روز شنبه، بیست و پنجم اسفندماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت 

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان: 

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: ( تشبیه صفات نیک به درخت پُربار و ریشه دار و صفات پلید، به درخت بی ریشه و اساس ) 

سوره ابراهیم، آیات 24 تا 26 

أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ ﴿٢٤﴾ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ ﴿٢٥﴾ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ ﴿٢٦ 

** واژه ”کلمه“ در فرهنگ قرآنی، از مفاهیم وسیعی برخوردار است! به گونه ای که به معنی گفتار، عمل، پدیده و حتی مجموعه خصایص پیامبر عالیقدرمان حضرت عیسی (ع) به کار برده شده و در این آیات نیز به مفهوم گفتار و کردار و صفات، مورد استفاده قرار گرفته و دو صفت پاکی و ناپاکی را با تشبیه همه کس فهمی، مقایسه نموده و می‌فرماید:

* ای پیامبر! ببین؛ خداوند، چگونه کلمه پاکیزه، گفتار و کردار نیک، صفات پسندیده و پدیده های مفید را به درخت پاک و زیبایی تشبیه کرده که ریشه در اعماق زمین دوانده و شاخه‌های آن در بلندای آسمان‌ها به اهتزاز درآمده است؟ درخت استثنایی، منحصر به فرد، شاداب و پُربرکتی که برگ‌های سبز و میوه‌های گوناگون آن در تمامی فصول سال و اوقات شبانه روز، بر شاخه‌های آن می‌روید و به اذن خالق دانا، تحت تاثیر سرما و گرما و باد و طوفان و آفات مختلف، قرار نمی‌گیرد و ضمن تلطیف هوای اطراف و زیباسازی محیط زندگی، باعث تامین مایحتاج انسان‌ها نیز میشود.

* از طرفی پدیده های ناپاک و گفتار و کردار پلید، مانند درخت پلید و بی ریشه و اساسی است که بر روی زمین نه ثباتی دارد و نه ثمره ای به بار می‌آورد و لذا محکوم به فنا می‌باشد.

* خداوند منان این مثال‌ها و تشبیهات را به منظور درک و به کارگیری خوبی‌ها و احتراز از بدیی‌ها ارائه می‌دهد. 

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم: 

* آفریدگارا! در سبک زندگی معنویمان، توفیق درک مکاتب الهی و احکام و رهنمودهای قرآنی را به گونه ای به ما مرحمت فرما تا عمیقا اثرگذار باشد و چنان تغییر و تحولی در ما ایجاد کند که تمامی گفتار و کردار و صفاتمان مصداق ” شجره طیبه“ باشد و به صیرورت الی الله بیانجامد و به صفات نیک خودت متصل گردد.

* الهی! گل بهشت در چشم عارفان، خار است و جوینده تو را با بهشت چه کار است؟ (خواجه عبدالله) (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :

سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 با عرض سلام 

 صبح بسیار زیبای روز جمعه، بیست و چهارم اسفندماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت 

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان: 

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: ( پیامبر اعظم نیز به امر خداوند و استناد به توحید ابراهیمی، اسلامی را معرفی می‌نماید که تکامل یافته همان اسلام ابراهیمی است و خود را به گونه ای فناءلِلله می‌داند که تمامی حرکات و سکنات و حیات و مرگ و عبادات خویش را گامی به سوی خدا و برای خدا می‌داند ) 

سوره  انعام، آیات 161 تا 163 

 قُلْ إِنَّنِی هَدَانِی رَبِّی إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ دِینًا قِیَمًا مِّلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا وَ مَا کَانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ﴿١٦١﴾ قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿١٦٢﴾ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذَٰلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ ﴿١٦٣ 

** رسالت ابراهیم علیه السلام نیز همچون سایر پیامبران الهی؛ دین باوری، دعوت به تقوی و جمع شدن حول محور مشترک خداباوری بوده است. ابراهیم، پدر تمامی متدینین به ادیان توحیدی است و ” اسلام “ نامی است که او برگزیده و ما را ” مسلمان “ نامیده است. ضمنا به پیامبران عالیقدری همچون حضرات موسی و عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) که بعد از حضرت ابراهیم (ع) به پیامبری مبعوث گردیده اند، پیامبران ابراهیمی و به ادیان آنها نیز ادیان ابراهیمی (Abrahamian Religions) گفته می‌شود.

* خداوند قادر متعال، در این آیات، به معرفی پیامبر اعظم و بینش توحیدی و جهان‌ بینی وسیع او اشاره کرده و خطاب به پیامبر، می‌فرماید:

* بگو: من در سایه وحی الهی، فرد هدایت یافته ای هستم و بدون شک، خدایم مرا به راه راست  و دینی استوار، هدایت کرده است؛ همان آیین پاک ابراهیم که وجودش از لوث شرک و عقاید باطل مشرکین، منزه بوده و براساس همان جهان بینی توحیدی است که به ذات اقدس الهی تکیه کرده ام و همچون قطره زلالی به اقیانوس بی انتهای مهر و رحمت و عظمت او پیوسته ام! تا آن‌جا که تمامی حرکات و سکناتم و نماز و سایر عباداتم و مرگ و زندگیم از او و برای او است! همان کسی که پروردگار جهانیان است و از هرگونه شرک و شریکی مبرّا است و بدینوسیله، تحت فرمان اویم و اوّلین کسی هستم که به این دین توحیدی که تکامل یافته توحید ابراهیمی است ایمان آورده و به عبارت دیگر، من اوّلین گرونده به این آئین مقدس، می‌باشم.  

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم: 

خداوندا! ای یگانه بی همتا! ما را به درجه ای از کمال و آگاهی، نائل فرما تا همچون پدرمان ابراهیم خلیل، و پیامبر عالیقدرمان محمد (ص) تمامی حرکات و سکنات و حیات و مرگمان را متعلق به معبودمان و در راستای مشیّت او بدانیم و همچون او با تمامی اعتقاد و باورمان، اینگونه بگوییم: عبادتم و تمامی حرکات و سکنات و مرگ و زندگیم متعلق به معبودی است که در سبک زندگی معنوی، به دین باوری و پیشگیری از وقوع تفرقه بین انسان ها راهنمایی کرده است“.

پروردگارا! در این چند روز باقیمانده سال جاری، توفیق خودسازی، مطالعه، تحقیق و درک پیام‌ها و رهنمودهای پیامبران توحیدی (ع) را به گونه ای مرحمت فرما تا همگی در سراسر جهان، حول محور مقدس توحید جمع شویم و وعده ”جهانی شدن توحید“ را تحقق بخشیم (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :

سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 

با عرض سلام  

صبح بسیار زیبای روز پنج‌شنبه، بیست و سوم اسفندماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت 

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان: 

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: ( توحید و شرک در دو جهت مخالف، حرکت می‌کنند و دوری از هرکدام باعث نزدیکی به دیگری خواهد شد. ضمنا شرک، انسان را به سوی ظلم، سوق می‌دهد) 

سوره یونس، آیات 105 تا 107 

وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا وَلَا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ﴿١٠٥﴾ وَلَا تَدْعُ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَنفَعُکَ وَلَا یَضُرُّکَ فَإِن فَعَلْتَ فَإِنَّکَ إِذًا مِّنَ الظَّالِمِینَ ﴿١٠٦﴾ وَإِن یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴿١٠٧ 

* از هرگونه شِرک و شک و شبهه ای بپرهیز و گرایش و باورت و جهت حرکت فکریت را به سمت این آئین پاک و خالص و بی آلایش توحیدی، سوق بده و غیر از خدای یکتا هیچ شخصیتی و هیچ پدیده ای که قادر به ایجاد سود و زیان معنوی ای نمی باشد را تا سرحدّ خدایی بالا نبر و الفاظ و کلمات و حرکاتی که در پیشگاه الهی به کار می‌بری در مقابل آن‌ها از خود بروز نده! زیرا در این صورت از درجات خلوص معنوی خودت کاسته و به ورطه شرک خواهی افتاد و با دور شدن از نورانیت و شفافیت توحید و از دست دادن تکیه گاه مهرورزی و جلال و جبروت الهی و سقوط در ورطه جهل و گمراهی، در حق خودت ظلم خواهی کرد و در زمره ستمکاران، قرار خواهی گرفت.

* آیا اگر به دلیل عدم شایستگی لازم، ضرر و زیانی را متحمل شوی جز خالق مهربان که با هدایت و توبه پذیری خود باز هم تو را در آغوش مهر و رحمت خویش جا خواهد داد کس دیگری در این شرایط، که تمامی امید خود را از دست داده ای قادر به نجات تو خواهد بود؟ و اگر به دلیل شایستگی و لیاقتی که داشته ای به مدارج بالایی از کمال و معنویت، دست یافته ای و در سایه مطالعه و پژوهش لازم به ثبات عقیدتی، نائل شده ای کسی قادر به بازپس گیری چنین مقامی از تو خواهد بود؟ چرا که خداوند بر اساس عدالت محوری و مهرورزی خود از یک طرف و شایستگی و ظرفیت انسان‌ها از سوی دیگر، فضل و رحمت خویش را شامل انسان ها کرده و می‌کند و همواره بخشنده و مهربان بوده و خواهد بود. 

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم: 

* آفریدگارا! ای یگانه به همتایی که ما را به سوی آئین پاک و بی آلایشی فرا خوانده ای و کرامت انسانی ما را به قدری بالا برده ای که اجازه خودشِکنی،‌ خودکوچک بینی و کُرنش در پیشگاه هیچ موجود یا پدیده ای را به ما نداده ای! اولا به خاطر این همه مراقبت عادلانه و مهرورزی ها، ذات اقدست را سپاس می‌گوییم و ثانیا از پیشگاه کبریائیت درخواست می‌کنیم توفیق مطالعه و پژوهش هرچه عمیق تری در زوایای مختلف این ”دین حنیف“ را بیش از پیش به ما مرحمت فرمایی.

* خداوندا! در این چند روز باقیمانده سال جاری، به ما توفیق اَدای حق الناس و جبران مافات را مرحمت کن. زیرا در این مکتب انسان‌ساز، آموخته ایم که اگر حق الناسی را مرتکب شده باشیم تا آن را جبران نکنیم و حق را به حقدار، نرسانیم مستحق بخشش ذات اقدست نخواهیم بود (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).

دسته ها :

سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی

ِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام

صبح بسیار زیبای روز سه شنبه، بیست و یکم اسفندماه 1397 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

* بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (خودداری از محروم کردن خود از تفریحات سالم، لذّت های مشروع و اطعمه و اشربه حلال، خودداری از زیاده روی در برخورداری از نعمت های الهی، تاکید بر حلال خواری و تقوا)

سوره مائده، آیات 87 و 88

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَیِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ ﴿٨٧ وَکُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ ﴿٨٨

* ای مومنین، در سبک زندگی معنوی خود؛ نعمت‌های حلال خدادادی را بر خودتان حرام نکنید و در عین حال به هنگام استفاده از آن‌ها زیاده روی ننمایید و از حدود احکام الهی تجاوز نکنید. زیرا خداوند هیچ گروه زیاده رو و افزون طلبی که از حدود خود تجاوز می‌کند را دوست نمی دارد.

* همچنین از روزهای حلالی که خداوند به شما مرحمت کرده است بخورید و بیاشامید و همواره در تمامی امور، در پیشگاه خدایی که به او ایمان آورده اید، پرهیزگاری را پیشه خودتان نمایید.

باعنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

* پروردگارا! ای قادر متعال! ما را متخلّق به اخلاق عمومی و اخلاق حرفه ای فرما و توفیق احترام به حقوق دیگران را مرحمت کن تا در انجام وظایف محوله همواره خود را در محضر کبریائیت احساس کنیم و با قلبی آرام، خاطری آسوده و توانی خستگی ناپذیر، به گونه ای فعالیت نماییم که منجر به کسب روزی حلال گردد.

* بارالها! فرهنگ استفاده صحیح از آنچه که برما حلال کرده ای را به ما بیاموز و کمکمان کن تا از حدود احکام مقدست تجاوز نکنیم و همواره پرهیزگار باشیم (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).
دسته ها :
X