دسته
منابع مرتبط با بهداشت عمومی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 72538
تعداد نوشته ها : 989
تعداد نظرات : 11
Rss
طراح قالب
بهنام حاتمي

سلامت معنوی با الهام از رهنمودهای قرآنی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

با عرض سلام 

صبح بسیار زیبای روز ‌شنبه، بیست و دوّم تیرماه 1398 شما به خیر و خوشی و سعادت و سلامت

آیاتی از کتاب الله، بدرقه راه امروزمان:

بعضی از ویژگی های مومنین و سبک زندگی معنوی در قرآن کریم: (تاکید بر حقانیت قصاص از یک سو و اشاعه بخشش به منظور جلوگیری از قتل بیش از یک انسان از سوی دیگر و واگذاری نظارت اجرایی بر عهده خردمندان و تاکید بر امر تقوا)

سوره بقره، آیات 178تا 179

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصَاصُ فِی الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنثَىٰ بِالْأُنثَىٰ فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَدَاءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسَانٍ ذَٰلِکَ تَخْفِیفٌ مِن رَّبِّکُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿١٧٨ وَ لَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ﴿١٧٩

** در آن زمان که در نزاع‌های فردی اگر یکی از طرفین به قتل می‌رسید اعضاء خانواده مقتول، سعی می‌کردند حتی یک نفر از اعضاء خانواده یا طایفه قاتل را زنده نگذارند و خانواده قاتل نیز تحت چنین شرایطی به اقدامات تلافی جویانه متقابلی می‌پرداختند و بدینوسیله نزاع فردی، تبدیل به اختلافات خانوادگی و قبیله ای می‌شد و در طول زمان، عده کثیری به قتل می‌رسیدند، این آیات که تکامل یافته آیات مندرج در کتب آسمانی پیشین است نازل گردید و ضمن تایید و بلکه تاکید بر این که اگر انسانی به دست انسان دیگری کشته شود حقُ الناس و حقُ الهی حادث می‌گردد و به خانواده مقتول، اجازه داده میشود به منظور گرفتن حق خود و فروکش حس انتقامجویی افراطی، تلافی به مثل کنند و حق الناسرا احقاق نمایند و در عین حال، خداوند منان راه منصفانه و منبعث از اشتراک عقیدتی و برگرفته از عواطف پاک انسانی ای را هم ارائه میدهد و از حقُ الله می‌گذرد تا بلکه به جز آن یک نفر انسانی که به قتل رسیده است فرد دیگری به قتل نرسد و آن دریافت و پرداخت دیه است که با توافق طرفین و پذیرش خانواده مقتول، تحقق می‌یابد. این واقعیت‌ها در آیات زیر و برخی از آیات دیگر قرآن خطاب به اهل ایمان، به وضوح بیان شده است:

بر شما حکم قصاص کشته شدگان، چنین معین گشته که مرد آزاد را در مقابل مرد آزاد و بنده را به جای بنده (در جامعه آن زمان که برده داری، مرسوم بود) و زن را به جای زن، بتوانید قصاص کنید ولی اگر خانواده مقتول از حق خود چشم پوشی کند و از قتل یکی دیگر از برادران دینی خود بگذرد و به دریافت دیه، اکتفا نماید، دست به اقدام پسندیده ای زده است و خداوند نیز تحت چنین شرایطی این روند را پسندیده، با تخفیف کامل از حق خود می‌گذرد و در واقع از حقُ الله، صرفنظر میکند ولی بر این واقعیت تاکید می‌نماید که کسی نباید با برداشتهای احساسی و یا سوگرایانه ای این احکام روشن را تفسیر به رای کند و به گونه دیگری اقدام نماید! چون در این صورت موجبات نارضایتی و خشم آفریدگار توانا را فراهم خواهد کرد.

خداوند منّان در پایان این آیه، نظارت بر این امر را بر عهده خردمندان و روشنفکران جامعه (أُولِی الْأَلْبَابِ) گذاشته و می‌فرماید: حکم قصاص برای حفظ حیات شما مقدّر شده است تا از قتل‌های بعدی بپرهیزید.

با عنایت به درس های آموزنده این آیات شریفه، از پیشگاه الهی مسئلت می نماییم:

آفریدگارا! به ما چنان توفیقی مرحمت فرما تا در سبک زندگی معنویمان و در سایه معنویت و سایر آموزه های قرآنی، چنان بصیرت و بردباری و مهرورزی ای را کسب کنیم که قادر به تحمل عقاید مخالف و صبور و بردبار بوده و از واکنش‌های فوری منجر به تصمیم گیری‌های احساسی و انتقامجویانه بپرهیزیم و اگر نزاعی رخ داد، هرگز در جایگاه قاتل یا مقتول، قرار نگیریم (صفحه اصلی کتب الکترونیک ).


دسته ها :
X